iuniti faivi  Identities

1

Fotografia. Homem moreno com uma fantasia de cavalo com saia, adornos e fitas coloridas. Atrás, pessoas observando sua dança.
Glasgow, Scotland, 2019.

2

Fotografia. Na rua, à noite, um homem com o rosto pintado e uma máscara. Ele usa uma camisa e uma corrente dourado. Ele segura uma gaiola dourada.
Hong Kong, China, 2019.

3

Fotografia. Uma mesa com potes com bolos, biscoitos, doces e alguns cartazes pequenos explicativos de cada comida, com uma boneca russa com chapéu de cozinheiro e os preços.
São Paulo, (ésse pê), 2019.

4

Fotografia. Fachada de uma loja com bolsas e tecidos pendurados em cabides, uma cadeira e uma cadeira com uma cesta com panos coloridos enrolados. Nome da loja: Fly-Away Rugs, the Persian Carpet Shop.
Whitby England, 2019.
Respostas e comentários

As legendas completas das fotografias foram suprimidas do livro do estudante para fins didáticos: 1. Homem se apresenta no festival multiculural Glasgow Mela, em Glasgow (Escócia), 2019; 2. Homem com fantasia comemora o Halloween em Hong Kong (China), 2019; 3. Produtos artesanais à venda na Feira Gastronômica "Rússia e Outras Culturas", na Catedral Ortodoxa de São Nicolau, no bairro da Liberdade, em São Paulo (ésse pê), 2019; 4. Loja de tapetes, lenços e bolsas persas na cidade de Whitby (Inglaterra), 2019.

Unit 5

Competências gerais e específicas desenvolvidas na unidade

A unidade pretende desenvolver as competências gerais 1, 2, 4, 7, 8, 9 e 10 e as competências específicas de Língua Inglesa 1, 2, 3 e 4, que estão descritas na página trinta e um do Manual do Professor.

Habilidades desenvolvidas na unidade

ê éfe zero nove éle ih zero um / ê éfe zero nove éle ih zero dois / ê éfe zero nove éle ih zero três / ê éfe zero nove éle ih zero seis / ê éfe zero nove éle ih zero sete / ê éfe zero nove éle ih zero oito / ê éfe zero nove éle ih zero nove / ê éfe zero nove éle ih um zero / ê éfe zero nove éle ih um dois / ê éfe zero nove éle ih um quatro / ê éfe zero nove éle ih um sete / ê éfe zero nove éle ih um nove

Objetivos da unidade

Esta unidade busca desenvolver uma reflexão sobre como, no mundo moderno, aspectos da nossa identidade local se mesclam a elementos estrangeiros, agora difundidos nas telecomunicações e em escala global, fomentando o multiculturalismo, uma macroárea dos temas contemporâneos transversais (tê cê tê). Procura, também, discutir como alguns elementos globais, como a valorização do uso das línguas coloniais, vêm sendo postos em discussão em favor da valorização do que é local. Sobre o conceito de Educação para a Paz, busca desenvolver uma reflexão sobre a importância da abertura a outras culturas, sem, no entanto, esquecer de valorizar a própria identidade local. Em termos de linguagem, o enfoque recai sobre os recursos para a construção da argumentação, na oralidade e na escrita. Há também a apresentação do present perfect para estabelecer uma ponte entre passado e presente, bem como o uso dos advérbios since e for para marcar tempo. Como os materiais fazem referência a vários países, línguas e culturas, é possível realizar trabalhos interdisciplinares com Geografia e História para compreender melhor diferentes grupos humanos. Há também, na seção Listening, uma menção às mudanças climáticas, o que possibilita um trabalho interdisciplinar com Ciências.

Notas

Atividade 1professor ou professora sugere-se estimular os ou as estudantes a compartilhar o que já aprenderam em Geografia sobre o tema globalização. Pode-se complementar as contribuiçõesdos ou das estudantes com as leituras sugeridas neste Manual.

Objetivos

  • Compreender e produzir um artigo de opinião.
  • Compreender o uso de expressões para apresentar um ponto de vista, argumentar e contra-argumentar.
  • Compreender um monólogo defendendo um posicionamento.
  • Identificar o uso do présenti - pãrfécti para exprimir ações iniciadas no passado e que se estendem ao presente.
  • Refletir sobre a interconexão entre situações locais e globais, em especial no campo das línguas,
  • Refletir sobre os pontos positivos e negativos da globalização, com enfoque em aspectos culturais.

First interactions

  1. Discuss these questions with your classmates.
    1. What do you see in each picture?
    1. What aspects of life do the pictures represent?
    1. What connections can you make between the pictures, the content of the “Going further” box below and the topic of this unit?

Going further

“In very broad terms, globalization is the worldwide integration of economic, technological, political, cultural and social aspects between countries.”

HAMILTON, Sara M. Globalization. Minnesota: ABDO Publishing, 2009. página. 10.

Agents of change

Cultural globalisation refers to the rapid movement of ideas, attitudes, meanings, values and cultural products across national borders.

It refers specifically to idea that there is now a global and common mono-culture – transmitted and reinforced by the internet, popular entertainment transnational marketing of particular brands and international tourism – that transcends local cultural traditions and lifestyles, and that shapes the perceptions, aspirations, tastes and everyday activities of people wherever they may live in the world.

THOMPSON, Karl. What is Cultural Globalisation? ReviseSociology. [S.l.], 25 maio 2017. Disponível em: https://oeds.link/UfpBS0. Acesso em: 5 junho. 2022.

What elements of other cultures are present in your lifestyle?

Do you think it is possible to be open to other cultures and at the same time value our own customs and traditions? How important is that balance?

Respostas e comentários

1. Ver Notas.

1. a) Respostas possíveis: 1. A performance in a multicultural festival held in Glasgow (Scotland); 2. A man with face paint and wearing a costume in a street in Hong Kong (China); 3. Handcrafted products for sale in São Paulo (Brazil); 4. A shop selling Persian carpets rugs and bags in Whitby (England).

1. b) Respostas possíveis: 1. Artstic expressions (dance); 2. Celebrations (Halloween); 3. Food; 4. Clothes. Aceitar outras respostas justificadas dos estudantes.

1. c) Respostas possíveis: The presence of different cultures in the countries portrayed as examples of a globalized world.

Agents of change. Respostas pessoais. Ver Notas.

fóra da sala de aula

professor ou professora, pode-se sugerir aos/às estudantes que pesquisem diferentes definições para o termo “globalização” e o que seus defensores e seus críticos dizem a respeito. Sugere-se preparar um quadro sinótico comparativo e exibi-lo no mural da sala. Isso pode ser feito com a colaboração do componente curricular Geografia. Os argumentos podem ser destacados à medida que forem aparecendo ao longo da unidade.

First interactions

Esta seção tem por objetivo proporcionar uma discussão inicial sobre o tema da globalização no aspecto cultural. Busca, portanto, estimular uma reflexão sobre como o nosso estilo de vida engloba hábitos e modos de estar no mundo oriundos de outras culturas. As atividades trabalham a habilidade ê éfe zero nove éle ih zero um: fazer uso da língua inglesa para expor pontos de vista, argumentos e contra-argumentos, considerando o contexto e os recursos linguísticos voltados para a eficácia da comunicação.

 Agents of change

professor ou professora, sugere-se perguntar o queos ou as estudantes entenderam sobre a citação. Por exemplo: According to the text, what is cultural globalization? (A phenomenon in which information from all over the world is transmitted very quickly, regardless of physical barriers between countries.) or Which current technology is extremely important for globalization? (The Internet.). Pode-se discutir se a globalização afeta a todos os indivíduos. Outros tópicos que podem ser discutidos são a importância de ter olhar crítico quanto ao consumo de produtos estrangeiros (música, seriados, hábitos) e o fato de que muitas tradições locais, que representam a identidade da comunidade, podem acabar sendo esquecidas.

 Informações adicionais

Informar aos ou às estudantes que o substantivo globalization pode ter sua grafia com “s” também (globalisation); esta última é mais frequentemente utilizada no inglês britânico.

Reading

An opinion article

Pre-reading

  1. Test your knowledge about the African continent with your classmates.
    1. In which hemispheres is Africa located?
      1. All African territories are in Southern Hemisphere.
      2. All African territories are in Northern Hemisphere.
      3. All African territories are in Eastern Hemisphere.
      4. All African territories are in Western Hemisphere.
      5. African territories can be found in all four hemispheres: Southern, Northern Eastern, and Western Hemisphere.
    1. How many languages, approximately, can be found in Africa?
      1. About 50.
      2. Between 500 and 700.
      3. More than 2,000.
    1. The main Portuguese-speaking African countries are espaço para resposta.
      1. Angola and Mozambique
      2. Nigeria and Liberia
      3. Cameroon and Niger
    1. What African language (this doesn’t include French or English) has the most learners as a second language?
      1. Dinka.
      2. Berber.
      3. Swahili.
  2. Discuss these questions with your classmates.
    1. Why do you think there are countries in Africa where English, French or Portuguese is the official language?
    1. If you lived in some African country, would you prefer to receive formal education in your local language or in a global language, like English, for example? Why?
Fotografia. Imagem aérea de uma cidade com grande áreas gramadas, ao redor há mar e no fundo uma grande montanha.
Aerial view of Cape Town, South Africa 2022. South Africa’s Constitution recognises 11 official languages, including English.
Fotografia. Imagem aérea de uma cidade com vários prédios e um grande viaduto que circula a parte da esquerda indo para a direita.
Aerial view of the city of Lagos, Nigeria, 2021. The official language of Nigeria is English.
Fotografia. Uma mesquita antiga muito grande com três torres altas.
The Great Mosque of Djenne in central Mali, 2019. Mali is a multilingual country.
Fotografia. Imagem aérea da ponta de uma cidade litorânea com faixa de areia e mar azul. Há várias casas e construçoes e algumas áreas verdes.
Aerial view of Zanzibar Island in Tanzania, 2021. Swahili and English are the official languages.
Respostas e comentários

1. a) cinco.

1. b) três.

1. c) um.

1. d) três. Ver Notas.

2. a) Resposta possível: Because these countries are former colonies of England, France and Portugal.

2. b) Respostas pessoais. Ver Notas.

Reading

O objetivo da seção é trabalhar as características do gênero artigo de opinião por meio de uma publicação no periódico The Guardian que aborda a educação nas línguas coloniais em países na África. A partir do tema, são trabalhadas as habilidades ê éfe zero nove éle ih um sete: debater sobre a expansão da língua inglesa pelo mundo, em função do processo de colonização das Américas, África, Ásia e Oceania e ê éfe zero nove éle ih um nove: discutir a comunicação intercultural por meio da língua inglesa como mecanismo de valorização pessoal e de construção de identidades no mundo globalizado. A seção traz atividades de compreensão global e local do texto e oportunidade de trabalho interdisciplinar com História. As atividades também trabalham as habilidades ê éfe zero nove éle ih zero seis: distinguir fatos de opiniões em textos argumentativos da esfera jornalística, ê éfe zero nove éle ih zero sete: identificar argumentos principais e as evidências/exemplos que os sustentam e ê éfe zero nove éle ih zero oito: explorar ambientes virtuais de informação e socialização, analisando a qualidade e a validade das informações veiculadas.

Notas

Atividade 1professor ou professora, sugere-se fazer esta atividade e a atividade 2 com a turma como forma de ativar conhecimentos sobre o continente africano, sua colonização e as políticas linguísticas adotadas no pós-colonialismo. Pode-se perguntar o que os ou as estudantes sabem sobre a África, seus países e as línguas faladas no continente. LANGUAGES of Africa. Freelang Magazine. Disponível em: https://oeds.link/uvweTB Acesso em: 5 maio 2022.

Atividade 2b professor ou professora, sugere-se que os ou as estudantes reflitam sobre como seria viver em um país onde há uma variedade de línguas que só são usadas para se comunicar com pessoas que fazem parte da mesma etnia ou da mesma região, por exemplo, e sobre a dificuldade de se comunicar em um país com essas características, caso não houvesse uma língua oficial. Por outro lado, pode-se pedir que reflitam sobre a sobrevivência das línguas, em especial as minoritárias, que acabam correndo o risco de ser substituídas pela língua colonial, o que pode resultar na perda de costumes e tradições.

Reading

3. Scan the article and answer the questions in your notebook.

Reprodução de página da internet.

Global Agenda | Africa |  Hyperconnectivity |  Media, Entertainment and Information

Africa’s colonisation of the English language continues apace

29 Jan 2020

Afua Hirsch*

[ing1_v9_uni5_79_0008_AL]There is one expression I have grown up hearing from relatives of a certain age, but never been able to accept. It’s the description of Twi – the Akan language spoken by my family – as “the vernacular”, a term which implicitlycompares it with the colonial language, English, and somehow finds it wanting. The word itself is a revealing symptom of the colonial project. Just as nations like the Yoruba, with a population of more than 40 million, were patronisingly described as “tribes”, when in fact they were substantial nations, African languages were downgraded to “the vernacular”. It’s a term more befitting of a regional dialect than a nation’s language, with its own history, politics and literature.

Nigerian pre-eminence in the English language is nothing new. One of the first global literary successes by a black author was The Interesting Narrative, by the Igbo writer Olaudah Equiano, the beautifully written 1789 account of his enslavement and subsequent freedom.

The attempt to discourage Africans from speaking our own languages not only failed, but has had the glorious result of backfiring, to the extent that now Britain’s own inhabitants are officially adopting African vocab. This month the Oxford English Dictionary (OED) added Nigeria’s first entries to already recognised gems like “howzit” from South Africa.

[...]

English was imposed on Africans by force. “In Kenya, English became more than a language: it was the language, and all the others had to bow before it in deference,” wrote the great Kenyan novelista Ngũgĩ wa Thiong’o. In his seminal book Decolonising the Mind, he described children at his English-speaking school in Nairobi being beaten if they were caught speaking Gĩkũyũ.

[...]

The great thing about language though, is that it waits for no one. While calls to decolonise curricula – and weather – seem likely to continue falling

Ícone continuação
Respostas e comentários

3. Ver notas.

Notas

Atividade 3 professor ou professora, sugerimos ler o título do texto para os ou as estudantes e retomar a explicação que a grafia da palavra colonização, em American English, é com “z” (“colonization”); em British English, a grafia mais usual se dá com “s” (“colonisation”).

Ícone continuação

on deaf ears, culture moves on. Several years ago I wrote about how the situation of “the Queen’s English” in Ghana – once associated with superior education and intelligence – has become more perilous, with the potential to attract derision under the acronym LAFA – locally acquired foreign accent.

Not just English but other European languages are finding their centre of gravity shifting to Africa. Portuguese currently has its greatest number of speakers in Brazil – where Yoruba and indigenous languages have moulded vowels and expressions utterly different from the language of Portugal – but some believe that by the end of the century, the growth of Angola and Mozambique will make Africans the most numerous speakers of Portuguese.

The history of colonialism by France and Belgium means that since 2010, 68% of the world’s new French speakers now live in West and Central Africa. The African capacity to survive the brutality of colonialism means French is now the fifth most widely spoken language in the world.

* Afua Hirsch is a Guardian columnist.

HIRSCH, Afua. Africa’s colonisation of the English language continues apace. The Guardian, 29 janeiro. 2020. Disponível em: https://oeds.link/QpDgUz. Acesso em: 5 julho. 2022.

  1. What does the title of the article express?
  1. Who wrote the article? What is the author’s profession?
  1. Where and when was it published?
  1. Is it an online or a print publication?
  1. Is it possible to say that the article is an opinion article? What elements of the text support this idea?
  1. Read paragraphs 1menos3 and answer the questions in your notebook.
    1. Is the word “vernacular” used in a positive or a negative sense in the text?
    1. Which sentence in the text best expresses the idea that the English language was an instrument of colonization?
    1. Which sentence supports the idea that the author has been interested in the impact of the English language in Africa for a long time?
  2. Read the paragraph about Olaudah Equiano and write on your notebook the sentences that best describe him.
    1. Olaudah Equiano was Nigerian.
    2. Olaudah Equiano was an English man.
    3. Once he was a slave.
    4. He wrote a book called Decolonising the mind.
    5. His book The interesting narrative was written in 1789.
    6. When Olaudah Equiano died, he was not a slave anymore.
Respostas e comentários

3. a) Respostas possíveis: It expresses the impact of the colonization of English language in Africa that is still going on. Ver Notas.

3. b) Resposta: Afua Hirsch. She is a newspaper columnist.

3. c) It was published on the Guardian website, on January 29, 2020.

3. d) Online publication.

3. e) Yes; the author uses the first person singular many times, and she doesn’t provide the sources that support her statements. Ver Notas.

4. a) In a negative sense.

4. b) English was imposed on Africans by force.”

4. c) Several years ago I wrote about how the situation of ‘the Queen’s English’ in Ghana [...].”

5. I, III, V, VI

 Acompanhando a aprendizagem

professor ou professora, sugere-se analisar comos ou as estudantes a estrutura do artigo de opinião, trabalhando cada parte (introdução, desenvolvimento e conclusão) de modo que eles ou elas entendam como o autor apresenta o tema e estabelece os argumentos (se o faz de modo direto; se primeiro apresenta um argumento contrário ao que ele pensa para poder refutá-lo; se apresenta dados concretos e exemplos etcétera.). Para tanto, pode-se reler o texto com a turma, perguntando a função de cada sentença ou trecho, selecionados a seu critério, para ilustrar os movimentos feitos na construção da argumentação (introduzir um assunto/contextualizar o tema; apresentar argumentos; exemplificar; contra-argumentar; fazer concessão; formular hipóteses como parte da estratégia para refutar um argumento etcétera.). As escolhas lexicais que contribuem para a argumentação serão exploradas na seção “Language in use 2”. Esse trabalho também poderá ser feito como uma preparação para a seção “Writing”.

Notas

Atividade 6

professor ou professora, sugere-se perguntar aos/às estudantes se compreenderam bem o parágrafo 3. Pode-se perguntar que informações poderiam ter sido incluídas para melhor situar leitores de outros países, para os quais o sistema educacional africano não é necessariamente familiar. Pode-se explicar que, em Burkina Faso, há escolas comunitárias em que os ou as estudantes começam o 1º ano com 10% das instruções em francês e terminam o 5º ano com 10% das instruções na língua materna. Ou seja, a quantidade de disciplinas em língua materna vai diminuindo gradativamente e dando lugar à instrução em francês, em oposição às escolas do govêrno, nas quais não há o uso da língua materna. Saiba mais em: Primary School Leaving Certificate Studies, quando acabam a educação primária. Informações disponíveis em: ORWENJO, Daniel O. et alponto Multilingualism and Education in Africa: The State of the State of the Art. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2014. página. 73-78.

  1. Read paragraph 3 and write on your notebook the argument that the author uses to say that the colonization of the English languages was not a complete success.
    1. She mentions the publication of an important book by an African writer.
    2. She mentions how Britain’s inhabitants encourage Africans not to use their native languages.
    3. She mentions the fact that an important English dictionary recognized terms from an African country.
  2. In your notebook, choose the appropriate words to complete these inferences that we can make based on the text.
    1. Afua Hirsch speaks one language/more than one language.
    1. Gĩkũyũ is the name of a kãntri/language.
    1. Yoruba and indigenous languages changed the languages spoken in Portugal/brâzil.
    1. mór/Fewer people speak French nowadays in West and Central Africa than in France and Belgium.
  3. In your notebook, choose the appropriate option to complete the statements.
    1. The article is a fictional article/an opinion article because it presents the author’s opinion on the subject/facts about the subject.
    1. The author is fór/against Africa’s colonisation of the English language.
  4. Read paragraphs 6 and 7 and write why is the center of gravity of the Portuguese language moving to Africa?

Post-reading

  1. Discuss these questions with your classmates.
    1. How would you feel if your native language was considered less important than others?
    1. How would you feel if in Brazil the official language in schools was English or any language other than Portuguese?
    1. Why do you think English is the most spoken language in the world now?
    1. Do you think that one day we will have only one global language? Will local languages become extinct as the world becomes more interconnected?
    1. Why is a widely spoken foreign language like English relevant for the advancement of sciences, trade and politics in a globalized world?
    1. Do you think another language will substitute English, as a global language, in the future?
Respostas e comentários

6.três.

7. a) More than one language.

7. b) language.

7. c) Brazil.

7. d) More.

8. a) an opinion article; the author’s opinion on the subject

8. b) against

9. Respostas possíveis: Because the growth of Angola and Mozambique probably will make Africans the most numerous speakers of Portuguese.

10. Ver Notas.

10. a) Respostas pessoais.

10. b) Respostas pessoais.

10. c) Respostas pessoais.

10. d) Respostas pessoais. Ver Notas.

10. e) Respostas possíveis: A widely spoken language makes it possible for people with different languages to understand each other, and thus share knowledge, ideas, make agreements, etcétera

10. f) Respostas pessoais.

Notas

Atividade 7professor ou professora, sugere-se lembrar os ou as estudantes que, muitas vezes, as informações estão implícitas e que é preciso fazer associações e deduções para construir o sentido do que se lê, daí a importância de saber ler nas entrelinhas, ou seja, fazer inferências.

Atividade 8professor ou professora, pode-se sugerir uma pesquisa sobre a questão do uso da língua materna nas escolas indígenas e fronteiriças no Brasil e comparar com a situação dos povos africanos, relatada no artigo. Sugere-se comentar com os ou as estudantes que a Resolução Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Básica número 7/2010 fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 anos e reforça o direito, previsto na Constituição Federal de 1988, do acesso de comunidades indígenas à educação básica na língua portuguesa e também em suas outras línguas maternas. A Resolução Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Básica norteº 8/2012, sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola, prevê que as línguas remanescentes informem e alimentem o ensino.

Atividade 10

professor ou professora pode-se discutir as vantagens de conhecer bem uma língua global como o inglês, o espanhol ou, mais recentemente, o mandarim. Pode-se refletir sobre as oportunidades de estudar, trabalhar ou morar em outro país e como saber mais de um idioma pode ser uma vantagem no mundo globalizado.

d professor ou professora, pode ser interessante comentar com os ou as estudantes que alguns linguistas preveem que o número de idiomas no mundo tende a diminuir. No entanto, não é provável que uma única língua seja usada mundialmente, já que as línguas não são apenas um conjunto de regras e palavras; são parte da cultura dos locais onde são faladas.

lenguage in iusi uon

Present perfect with “for” and “since”

1. Read these extracts from a book about globalization. In your notebook, answer: which aspects (cultural, economic, social, political) does each extract focus on?

I Popular culture [] has become a part of everyday life for billions of people. In recent decades, western influences have been pervasive, although often superficial. Western videos, pop recordings, jeans, and shopping malls have attracted some youth in Asia, Africa and Latin America, but their influence on the broader society, especially in the rural areas, is often limited. No common world culture has emerged […]. (página. 758)

II Africa has experienced severe economic problems. As during colonial times, Africans have mostly supplied agricultural and mineral resources […] to the global economy, but this has not brought widespread wealth. […]

Sub-Saharan African has also had the world’s highest infant mortality rates and lowest literacy rates and average life expectancy. (página. 890)

III Globalization [] has not always benefited the lives of poor people and has also led to continued foreign domination of some groups and nations by others. (página. 756)

IV Industrialization has spread throughout Asia and Latin America […] and the service and information industries have grown rapidly; but some globalization practices, such as outsourcing jobs to countries with cheaper labor, have produced hardships. (página 756)

LOCKARD, Craig A. Societies, Networks, and Transitions: A Global History. segunda edição. Stamford (Estados Unidos da América): Wadsworth Cengage Learning, 2011.

  1. Analyze the highlighted clauses in activity 1 and choose the appropriate options in your notebook.
    1. The highlighted clauses refer to actions that espaço para resposta.
      1. started in the past and continue until now.
      2. started and finished in the past.
      3. remain in the present.
      4. start in the future.
Versão adaptada acessível

Atividade 2, item a

The most clauses refer to actions that <espaço para completar>.

I started in the past and continue until now.

II started and finished in the past.

III remain in the present.

IV start in the future.

  1. All the clauses contain the auxiliary verb espaço para resposta.
    1. do/does.
  1. have/has.
    1. did.
    2. have.
Respostas e comentários

1. Ver Notas.

1. um) Cultural.

1. dois) Economic and social.

1. três) Economic and political.

1. quatro) Economic and social.

2. a) um.

2. b) dois. Ver Notas.

2. c) dois.

2. d) três.

Language in use 1

A seção tem por objetivo introduzir o present perfect. Nesta seção, os ou as estudantes serão apresentados formalmente ao particípio passado e ao uso do present perfect para exprimir ações que começaram no passado e que se estendem ao tempo presente. Serão apresentados, também, os advérbios since e for.

Notas

Atividade 1professor ou professora, pode-se sugerir uma discussão sobre as citações considerando pontos em comum entre as situações apresentadas e o que os ou as estudantes percebem na sua comunidade, no seu estado e no Brasil. É possível também refletir como política, economia, cultura e organização social são dependentes umas das outras. Por exemplo, as decisões políticas afetam os rumos da economia de um país, a qual, por sua vez, afeta a qualidade de vida da população, o acesso a outras culturas e a possibilidade de assimilar ou exportar produtos culturais, também afeta o modo como os grupos sociais vivem.

Atividade 2 bprofessor ou professora, sugere-se lembrar que, na 3ª pessoa do singular, o auxiliar have será has, como no presente do indicativo.

Atividade 3professor ou professora, é possível explicar que há uma lista de verbos nos apêndices do volume. Sugere-se também dizer aos ou às estudantes que não há necessidade de se preocupar com a memorização dos verbos, pois isso acontecerá à medida que os forem utilizando.

  1. The main verbs are in the espaço para resposta.
    1. present participle (verb in the base form + -ing)
    2. pést párticipou
    3. pésti simplôl
  1. The clauses are in the espaço para resposta.
    1. affirmative form
    2. affirmative and negative form

3. In your notebook, complete the list with the main verbs in activity 1. Then choose the appropriate options.

Ícone. NOTEBOOK.

Infinitive (base form)

Past simple

Past participle

become

became

be

was/were

grow

grew

attract

attracted

emerge

emerged

experience

experienced

produce

produced

supply

supplied

bring

brought

have

had

lead

led

spread

spread

  1. It is possible to say that the sentences highlighted in yellow use regular/irregular verbs.
  1. The sentences highlighted in pink use verbs that have the same form/a different form in the past simple and in the past participle.
  1. The sentences highlighted in blue use verbs that have the same form/a different form in the past simple and in the past participle.
  1. The sentence highlighted in green uses a verb that has the same form/a different form in the base form and in the past participle.
  1. The sentence highlighted in grey uses a verb that has the same form/a different form in the base form, in the past simple and in the past participle.

4. Now read more extracts on globalization and answer the questions in your notebook.

Versão adaptada acessível

Atividade 3, itens a até e.

a It is possible to say that the following sentences use regular or irregular verbs: “Western videos, pop recordings, jeans, and shopping malls have attracted some youth in Asia, Africa and Latin America”; “No common world culture has emerged”; “Africa has experienced severe economic problems”; “Africans have mostly supplied agricultural and mineral resources”; “Globalization […] has not always benefited the lives of poor people”; and “some globalization practices, such as outsourcing jobs to countries with cheaper labor, have produced hardships”

b The following sentences use verbs that have the same form or a different form in the past simple, and in the past participle: “this has not brought widespread wealth”; “Sub-Saharan African has also had the world’s highest infant mortality rates”; and “has also led to continued foreign domination”.

c The following sentences use verbs that have the same form or a different form in the past simple, and in the past participle: “In recent decades, western influences have been pervasive”; and “the service and information industries have grown rapidly”.

d The following sentence uses a verb that has the same form or a different form in the base form and in the past participle: “Popular culture […] has become a part of everyday life for billions of people”.

e The following sentence uses a verb that has the same form or a different form in the base form, in the past simple, and in the past participle: “Industrialization has spread throughout Asia and Latin America”.

I What has globalization done to cities? Has globalization accelerated urban growth […]? Has it influenced city-related policies?

RICHARDSON, Harry W.; BAE, Chang-Hee C. (edição.). Globalization and Urban Development. Berlin: Springer Science & Business Media, 2005. página 56.

Respostas e comentários

3. attracted; emerged; experienced; produced; supplied; brought; had; led; been; grown; become; spread.

3. a) regular.

3. b) the same form.

3. c) a different form.

3. d) the same form.

3. e) the same form.

  Acompanhando a aprendizagem

Os exemplos desta seção podem ser explorados em termos da construção da argumentação. Uma sugestão é comentar que, no exemplo um da atividade 1, há afirmações generalizadas sobre o assunto (em verde e azul), seguidas de exemplos que dão suporte ao que foi dito (em amarelo). Com a introdução da conjunção but, é apresentada uma informação que restringe a fôrça do que foi dito anteriormente. Esse tipo de análise é útil para que os ou as estudantes tomem consciência de modelos de argumentação possíveis de utilizar na fala e na escrita.

II Those critical of neo-liberal globalization see the Bretton Woods institutions […] as having an increasingly outdated ideological perspective and argue that their policies have not sufficiently fulfilled the key promise of raising global living standards […].

JONES, Andrew. Dictionary of Globalization. Cambridge: Polity Press, 2006. página. 45.

III Globalization hasn’t fixed the gap between rich and poor, top CEOs say

CLINCH, Matt. Globalization hasn’t fixed the gap between rich and poor, top CEOs say. CNBC, 17 janeiro. 2017. Disponível em: https://oeds.link/nRrhDb. Acesso em: 5 maio 2022.

  1. What is the position of the auxiliary verb in the interrogative form?
  1. Are the main verbs kept in the past participle or do we use the base form?
  1. If the contracted form of “has not” is “hasn’t,” what is the contracted form of “have not?”
  1. In your notebook, complete this summary about the present perfect.
    • To talk about actions that started in the espaço para resposta and continue until now, we use the auxiliary espaço para resposta barra“has” + main verb in the espaço para resposta participle.
    • To form the negative form, we add “not” after the espaço para resposta verb. The contracted forms are espaço para resposta and “haven’t.”
    • To form the interrogative form, we place the auxiliary “have”/“has” ◆ the subject or espaço para resposta an interrogative pronoun.
    • The main verb is always in the espaço para resposta, be the sentence affirmative, interrogative or negative.
  2. Now read these excerpts and choose the appropriate answers in your notebook.

a The global number of forcibly displaced people, including refugees, has doubled since 2010 [...].

FLEMING, Sean. WORLD ECONOMIC FORUM. This is the global refugee situation, in numbers. 2021.

b Since the 2008 economic downturn, growth rates have been slower in all gê sete countries [...].

INTERNATIONAL comparisons of iú quei productivity (ICP), https://oeds.link/lVe1FC. Date: January 20, 2022.

c For 75 years, UNICEF has been the world’s leading architect and advocate for child rights [...].

UNICEF. Preveting a lost decade. Urgent action to reverse the devastating impact of Covid-19 on children and young people. December, 2021.

  1. In the excerpts, “2010”, “2008” and “75 years” are words or expressions that indicate táime/place.
  1. “Since” comes before a point in time/indicates a period of time.

c. “For” comes before a point in time/indicates a period of time.

Going further

Research on some of the disadvantages of globalization and take notes. Do you agree with them? Share your findings with your classmates and discuss your point of view.

Respostas e comentários

4. a) It comes before the subject.

4. b) They are kept in the past participle.

4. c) Haven’t.

5. Primeira afirmativa: past; “have”; past.

5. Segunda afirmativa: auxiliary; “hasn't.

5. Terceira afirmativa: before; after.

5. Quarta afirmativa: past participle.

6. a) time.

6. b) comes before a point in time.

6. c) indicates a period of time.

Going further. Ver Notas.

 Going further

professor ou professora, globalização é um fenômeno complexo, portanto é interessante orientar os ou as estudantes a procurar fontes confiáveis de informação. Nas pesquisas, algumas desvantagens que eles ou elas podem encontrar são a hegemonia cultural de grandes potências e as consequências da busca por mão de obra barata.

lenguage in iusi tchu

Expressing points of view, arguments and counter-arguments

1. Read this extract from an online article entitled “How should Africa teach its multilingual children?” and the “Going further” box. Answer the questions orally.

Reprodução de página da internet.

UNESCO believes that the best way to educate children is through their mother tongue or home languages. However, some argue that producing learning materials in a variety of African languages is too costly […]. Then there is the issue of the languages themselves. In South Sudan, for example, many languages are not even written down […].

The major languages such as Dinka and Bari, which are spoken by 1.5 million and 800,000 people respectively, each have very little written in them. As a result, there is no tradition of written literature or journalism.

CALDERBANK, Tony. How should Africa teach its multilingual children? British Council, 29 agosto. 2013. Disponível em: https://oeds.link/IwkB1Q. Acesso em: 6 maio 2022.

  1. What is Unesco’s point of view about this issue?
  1. Does everybody agree with Unesco?
  1. What arguments do some people use to support the idea that it is impóssibol ór dificult tchueducate children in their home language?
  1. Why does the author mention South Sudan?

e. Does the author present any counter-argument that could be used to support Unesco’s point of view in this excerpt?

Going further

Point of view: an opinion, a way of considering something.

Argument: the reason(s) to support or oppose to an idea or line of thought.

Counter-argument: an argument against another argument.

2. In your notebook, complete the chart with the highlighted uords ór equispréxions from activity 1.

Versão adaptada acessível

Atividade 2

In your notebook, complete the chart with the following words/expressions from activity 1: “UNESCO believes that”; “however”; “some argue that”; “then”; “for example”; “such as”; and “as a result”.

Ícone. NOTEBOOK.

Introducing a point of view

Introducing an argument/counter-argument

Introducing a contrast

Giving examples

Adding an argument

Concluding

Respostas e comentários

Ver Notas.

1. a) Unesco believes that the best way to educate children is through their mother tongue or home languages.

1. b) No.

1. c) Producing learning materials in a variety of African languages is too costly, and there is the issue of the languages themselves.

1. d) To exemplify that “there is the issue of the languages themselves”: many languages from South Sudan are not even written down.

1. e) No.

2. Introducing a point of view: Unesco believes that…

2. Introducing an argumentbarracounter-argument: “Some argue that”

2. Introducing a contrast: “however”

2. Giving examples: “for example”

2. Concluding: “As a result”

Notas

Atividade 1professor ou professora, a atividade tem o intuito de trabalhar, por meio da compreensão leitora, os conceitos de ponto de vista, argumento e contra-argumento, para, na atividade subsequente, estimular uma associação entre essas funções e as formas linguísticas que as realizam.

Language in use 2

A seção tem como objetivo apresentar expressões e algumas estratégias que são usadas em textos argumentativos, trabalhando a habilidade ê éfe zero nove éle ih zero um: fazer uso da língua inglesa para expor pontos de vista, argumentos e contra-argumentos, considerando o contexto e os recursos linguísticos voltados para a eficácia da comunicação. Para tanto, retoma o assunto da seção Reading, ao trabalhar o que é um ponto de vista, um argumento e um contra-argumento. São apresentadas algumas expressões, de modo contextualizado, estimulando tam­bém uma reflexão sobre estratégias de argumentação, como o uso de adjetivos e de modalizadores. Dessa fórma, ao propor expressões que auxiliam na construção da argumentação, trabalha parcialmente a habilidade ê éfe zero nove éle ih um quatro: utilizar conectores indicadores de adição, condição, oposição, contraste, conclusão e síntese como auxiliares na construção da argumentação e intencionalidade discursiva.

 Acompanhando a aprendizagem

professor ou professora pode-se estender a atividade 1 perguntando aos ou às estudantes se a visão da Unesco segue a linha do pensamento desenvolvido no texto da seção Reading e de que forma essas informações auxiliam a compreensão da situação linguística na África. Pode-se também perguntar o que acham do fato de uma língua falada por mais de 1 milhão de pessoas ter poucos registros escritos.

fóra da sala de aula

Caso a turma se interesse, pode-se investigar as razões que levam as línguas dinka (ou dinca) e bari a serem essencialmente orais e por que há muitas línguas no Sudão do Sul que não têm escrita. O trabalho pode ser desenvolvido em conjunto com os componentes curriculares História e Geografia.

3. Read these extracts from letters discussing the promise of globalization in the “Sunday Dialogue” column. Then answer the questions in your notebook.

Extracts from William V. Wishard’s letters to the editor of the New York Times

I […] We generally think of globalization as the worldwide integration of economic, financial and political factors. But it’s far more. At its coreglossário , globalization means that the full scope of Western ideas and modes of living are gradually seeping into the fabric of the world. Thus, globalization is a psychological process […].

II While we Americans believe that what works for America will work for all nations, we sometimes forget that cultural differences represent profound psychological differences. The critical question for all nations is, “How can we engage globalization without losing our traditions?” reticências

Readers responded

III Mr. Wishard poses an important question: “How can we engage globalization without losing our traditions?” The answer is that, for better or worse, we cannot. That is because traditions – whether religious, linguistic, social or any other kind – are the products of differences among groups of people. reticências These traditions may be responsible for much strife and bloodshed, but they also give people a firm psychological footing, an awareness of belonging to a real community. reticências

No one would deny that the process of globalization […] is of great significance. But we should not pretend that this process is inevitable or that it can go forward while preserving long-established traditions. David A. McM. Wilson

IV For most of human history, a person had limited access to other cultures. […] Now this has changed dramatically […]. Some speak of cultural imperialism. However, I see a bright upside. […] A person in Guatemala is no longer bound to enjoy music from Guatemala only, and at the same time garage bands in Iceland can find an audience far beyond their island. More importantly, people can be free of restrictive mindsets as more and more ideas flow around […]. Andre Lot

V reticências When America’s founders wanted to break away from their mother country, they appealed to the “opinions of mankind,” thereby implicitly acknowledging that there is a global community that serves as an ultimate arbiter in human affairs. What does this mean? Commerce and technology are constantly bringing us closer together and stripping us of our autonomy, but we need to remember that happiness, as Thomas Jefferson once wrote in a letter, is best found at home, in one’s local community. We all, in the end, need a place of our own. Anouar Majid

VI Mr. Wishard sees globalization as being about personal identity […]. I agree. However, while many people may relate to the idea of being global citizens, far too few are aware of what that implies. reticências Ron Israel

Respostas e comentários

3. Ver Notas.

 Acompanhando a aprendizagem

professor ou professora, a fim de verificar o entendimento dos excertos na atividade 3, pode-se discutir os posicionamentos dos autores com relação ao tema globalização, solicitando aos ou às estudantes que identifiquem quais autores concordam entre si e se isso é feito de modo parcial ou total. Pode-se também escolher algumas afirmações para discussão, de acordo com o perfil da turma e sua realidade, estimulando os ou as estudantes a expressar a própria opinião sobre o assunto.

fóra da sala de aula

professor ou professora, pode-se sugerir aos ou às estudantes que reflitam, leiam e pesquisem de modo a trazer ideias que respondam à pergunta proposta no excerto 2 da atividade 3: How can we engage globalization without losing our traditions?. Sugere-se, então, que eles ou elas discutam seus posicionamentos. As respostas podem servir para organizar uma campanha de valorização do contexto “local”, sem, no entanto, excluir as vantagens de fazer parte de uma “aldeia global”.

 Informações adicionais

Unesco (Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura): agência da ONU que foca em atividades para educação, ciência e cultura com o intuito de preservar diferentes culturas e promover a criatividade no âmbito internacional.

William V. Wishard: autor e palestrante estadunidense, especialista em temas relacionados a tendências globais.

Notas

Atividade 3 professor ou professora, sugere-se estimular os ou as estudantes a, primeiramente, ler e compreender cada trecho, observando como os autores se posicionam, que opiniões estão apoiando ou refutando, que argumentos novos estão trazendo para o diálogo etcétera. Pode-se também pedir que observem como estruturam seus posicionamentos de modo a serem polidos e a evitar confrontos que possam levar quem lê a desconsiderar seus argumentos. Entre as estratégias, pode-se destacar o uso de citações ou referências a algo dito anteriormente e o uso de construções contrastivas com while e but.

William V. Wishard’s response to the readers

VII reticências Mr. Wilson writes that our traditions “give people a firm psychological footing.” Indeed! Most cultures celebrate an end-of-year holiday, or the Easter spring blossoming. […] Mr. Majid notes that when America’s founders broke from their mother country, “they appealed to the ‘opinions of mankind,’ thereby implicitly acknowledging that there is a global community.” Exactly! reticências William V. Wishard

Sunday Dialogue. The New York Times. New York: June 1, 2014.

  1. The “Sunday Dialogue” column allows readers to follow a discussion on a specific subject, in this case, globalization. Based on extracts I and II, what is Wishard’s point of view on the subject?
  1. What are the readers’ comments on Wishard’s point of view?
  1. How does Wishard answer to his readers in excerpt sete?
  1. What is your opinion about the subject? Who do you agree with? Who do you disagree with? Why?

4. Use the highlighted expressions in the excerpts in activity 3 to complete the chart from activity 2 in your notebook.

Versão adaptada acessível

Atividade 4

Use the following expressions in the excerpts in activity 3 to complete the chart from activity 2 in your notebook: 

I) “We generally think of”; “but”; “thus”. 

II) “while”; “Americans believe that”; “we sometimes forget that”; “The critical question for all nations is”. 

III) “Mr. Wishard poses an important question”; “No one would deny that”; “but”. 

IV) ‘However, I see”; “More importantly”. 

V) “but”; “in the end”. 

VI) “Mr. Wishard sees globalization as”; “however”; “while”. 

VII) “Mr. Wilson writes that”; “Mr. Majid notes that”.

  1. In activity 3, find three uords ór equispréxions that show that the writer agrees with what has been said. Write them in your notebook.
  2. Compare these pairs of sentences and answer the questions in your notebook.
    1. Which sentence is less assertive about what is being said? Why do you think so?
      1. This tends to center on whether children should be taught in their home languages.
      2. This centers on whether children should be taught in their home languages.
    1. Which sentence sounds more objective (i.e., is not just the author’s opinion)? Why?
      1. There is growing evidence that this policy may not be in the best interests of African societies in general.
      2. This policy may not be in the best interests of African societies in general.
    1. Which sentence has a more appealing statement? Why?
      1. A question is being ignored in this debate.
      2. A fundamental question is being ignored in this debate.

Going further

When reading or listening to argumentative texts in English, try to identify and record expressions that make opinions, arguments and counter-arguments stronger, more personal, less personal, as well as words and expressions that help organize and develop the argumentation process, such as the ones in the chart in activity 2.

  1. In your notebook, prepare a short paragraph about one of the topics below, expressing different points of view, arguments and counter-arguments. Use the language and the strategies in this section. Research the topic if necessary.
    1. We have become more open and tolerant toward each other.
    1. Globalization has led to exploitation of labor.
    1. Globalization has caused environmental problems.
Respostas e comentários

3. a) Respostas possíveis: Wishard defends that globalization is not only an economic, financial and political process, but it is also psychological. He asks if it is possible to engage globalization without losing our traditions.

3. b) Ver Notas.

3. c) Respostas possíveis: He quotes the readers’ opinions with which he agrees.

3. d) Respostas pessoais. É esperado que cada um/uma dos/das estudantes identifique a opinião com a qual mais se identifica.

4. Ver Notas.

5. I agree”; “Indeed!”; “Exactly!”.

6. Ver Notas.

6. a) Respostas possíveis: um Because of the expression “tends to”, which indicates a possibility.

6. b) Respostas possíveis: um Because it mentions that what is being said is based on “growing evidence”, it is not just the author’s opinion or perception.

6. c) Respostas possíveis: dois Because it says the question is fundamental, very important. In sentence I, it’s just a question.

7. Respostas pessoais. Ver Notas.

Notas

Atividade 3

b Respostas possíveis: Wilson thinks that it is not possible to engage globalization without losing our traditions. For him, traditions are part of belonging to a community, which implies being different from other communities; Lots believes globalization allows access to different cultural products and can free people from restrictive mindsets; Majid thinks that,although we have the awareness of belonging to a global community, it is important to have our own place; Israel states that people relate to the idea of being global citizens, but they may not understand what it implies in their identity.

Atividade 4

Respostas:

Introducing a point of view: We generally think ofreticências; Americans believe thatreticências; I seereticências; Mr. Wishard sees globalization asreticências

Introducing an argument/counter-argument: We sometimes forget thatreticências; The critical question for all nations isreticências; Mr. Wishard poses an important questionreticências; No one would deny thatreticências; Mr. Wilson writes thatreticências; Mr. Majid notes that

Introducing a contrast: But; While; However.

Adding an argument: More importantly.

Concluding: Thus; in the end.

Atividade 6professor ou professora, as frases um dos itens “a” e “b” e dois do item “c” são provenientes dos trechos apresentados na atividade 3. Para o item “a”, sugere-se estimular a turma a pensar nos efeitos de sentido da frase. Espera-se que percebam que, quando se utiliza a modalização (tends to, seems to, suggests, maybe etcétera.), não se impõe uma opinião e permite-se uma margem para questionamento. No item “b”, pode-se discutir a menção a evidências, pesquisas etcétera. que passam maior credibilidade para quem lê. No item “c”, o uso do adjetivo fundamental enfatiza a fala e valoriza o posicionamento de quem escreve.

Atividade 7

professor ou professora, para auxiliar na elaboração dos parágrafos, sugere-se retomar algumas das discussões já feitas ao longo da unidade. A atividade pode ser feita em duplas ou pequenos grupos e compartilhada entre os ou as colegas, que podem expressar oralmente sua opinião sobre o que leram.

lissenin

Global challenges

Titulo do Infografico

Texto do Infografico

Preenchido dinamicamente
Legenda da imagem
    Imagem meramente ilustrativa

    Gire o seu dispositivo para a posição vertical

    Pre-listening

    1. In your notebook, name the issues represented in these pictures using the words from the box.

    climate change deforestation nuclear weapons poverty and starvation terrorism

    Humanity’ challenges

    Fotografia. Número um. Uma área com solo de terra rachada e uma canoa de madeira no centro.
    Fotografia. Número dois. Um caminhão verde grande transportando um grande míssil verde na frente de uma construção vermelha e soldados em posição observando.
    Fotografia. Número três. As duas torres do World Trade Center envoltas em fumaça e chamas.
    Fotografia. Número quatro. Destaque para as mãos de uma pessoa, enrugada, segurando uma cumbuca vazia com um garfo dentro.
    Fotografia. Número cinco. Dois troncos de árvore serrados no chão de uma floresta. Ao fundo, uma área de floresta cerrada.

    2. Read this definition and answer the questions with your classmates.

    Challenge: número (the situation of being faced with) something needing great mental or physical effort in order to be done successfully and therefore tests a person’s ability

    Cambridge International Dictionary of English. Cambridge: cê u pê, 1996. página. 212.

    1. Why do the pictures in activity 1 represent challenges in humans’ lives?
    1. Are they local or global challenges? Why?

    c. Are any of these challenges interconnected, in your opinion? Give examples.

    Listening

    3. Listen to Arthur Mutambara, a politician from Zimbabwe, and answer the following question: “What are the world’s greatest challenges?” Then answer the questions in your notebook.

    Ícone. Áudio

    Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.

    1. Which issues represented in activity 1 is the politician expressing his point of view about?
    1. Does he see it as a local or a global challenge?
    1. Is it an isolated problem or is it connected to other challenges?

    d. Do his friends in other countries share his opinion? What does he say about them?

    Respostas e comentários

    1. um. Climate change.

    1. dois. Nuclear weapons.

    1. três. Terrorism.

    1. quatro. Poverty and starvation.

    1. cinco. Deforestation.

    As legendas das fotografias foram suprimidas do livro do estudante para fins didáticos.

    2. a) Respostas possíveis: Because they are serious problems that affect the lives of a lot of people and they are difficult to solve.

    2. b) Respostas possíveis: Global, because they affect people around the world.

    2. c) Respostas pessoais. Respostas possíveis: Yes, they are. Some examples that can be mentioned are: if we use nuclear weapons, we will make the water and the soil toxic and cause starvation; if we don’t stop climate change, we will not have water to drink and to grow food – as a consequence, animals will die, fish will disappear from the rivers, terrorism causes war, and during war many people are forced into poverty and starvation.

    3. a) Climate change.

    3. b) A global challenge.

    3. c) It’s connected to other challenges.

    3. d) No. His friends are worried about global warming and climate change, but they don’t discuss starvation.

    Listening

    A seção aborda o tema dos maiores desafios globais da atualidade, apresentando a opinião de uma pessoa e seus argumentos. As atividades têm por objetivo trabalhar as habilidades ê éfe zero nove éle ih zero dois: compilar as ideias-chave de textos por meio de tomada de notas, preenchendo uma teia de palavras, e ê éfe zero nove éle ih zero três: analisar posicionamentos defendidos e refutados em textos orais sobre temas de interesse social e coletivo, na atividade 7.

    fóra da sala de aula

    professor ou professora, pode-se sugerir que os ou as estudantes se organizem em grupos e que cada grupo escolha um dos assuntos apresentados na atividade 1 para pesquisar. Pode-se enfocar os desafios que nações têm encontrado para resolver essas situações e como tais situações afetam a sua comunidade. Pode-se discutir o que tem sido feito e sugerir possíveis soluções para minimizar alguns desses problemas.

     Acompanhando a aprendizagem

    professor ou professora, caso ache necessário, para ampliar o escopo da atividade 5, pode-se perguntar aos ou às estudantes que relação eles ou elas podem estabelecer entre a pobreza e as mudanças climáticas. Sugere-se pedir que pesquisem mais o assunto e compartilhem os resultados com os ou as colegas.

     Informações adicionais

    Arthur Mutambara: Nascido em 1966, foi vice-primeiro-ministro do Zimbábue de 2009 a 2013.

    Transcript: Global challenges – Interconnected

    Arthur Mutambara: Climate change, […] globalization, nuclear weapons, terrorism, povertyreticências All these global challenges are interconnected. You can’t solve the issues around climate change without addressing global poverty. You can’t solve the issues around terrorism without addressing the issue of human rights. It is imperative for all global players to understand that we must be seeking a global victory. We must be seeking global success.

    Yes, maybe you can’t concentrate on all the challenges. But as you address climate change as a problem, realize that climate change is linked to poverty. It’s linked to human rights. It’s linked to nuclear weapons as a challenge. And so, we need more holistic models; more encompassing, unified approaches in terms of addressing global challenges. So that’s my major concern; because when I listen to my friends in America and my friends in Europe, they seem to have this atomic approach to challenges where they are so concerned about global warming and climate change. And they do not, in the same breath, discuss about a starving peasant in Somalia.

    Notas

    Atividade 1professor ou professora, esta atividade tem por objetivo acionar conhecimentos dos ou das estudantes sobre alguns dos temas abordados no áudio.

    4. Listen to the first part, then reproduce and complete this web of words in your notebook.

    Ícone. Áudio

    Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.

    Ícone. NOTEBOOK.
    Esquema. Terrorism. Segue para um quadro com espaço para resposta. Climate change. Divide em dois quadros com espaços para respostas.

    5. Now listen to the second part. Take notes in your notebook.

    Ícone. Áudio

    Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.

    A starving peasant in Somalia cannot , cannot , because he/she has to . In order to survive, he/she will , cause .

    We must address  if we want to solve climate change.

    In summary, . You can’t solve one challenge without addressing the other.

    6. Listen to the third part and complete it with the name of the countries.

    Ícone. Áudio

    Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.

    You can’t have success in . when there’s failure in . and .. You can’t have success in . when there’s chaos in . and . We must pursue global success. We must pursue global victory. Climate change affects all countries, so you can’t fix climate change in . without fixing climate change in .

    Post-listening

    1. Discuss these questions with a classmate.
      1. What idea does the politician in the audio defend? Do you agree or disagree with him? Why?
      1. Mutambara says “You can’t have success in Japan when there’s failure in Somalia and Zimbabwe.” What does this mean? Do you think one day most people will think like him?
      1. Consider the following statement: we must address poverty to solve global warming. What could be done in your community to help address these issues?
      1. In your opinion, is it possible for the world to come together as one, working for a “global victory,” as Mutambara argues? Why?
    Respostas e comentários

    1

    2

    3

    4. 1 – Human rights; 2 – Poverty; 3 – Nuclear weapon.

    Ver Notas.

    5. have a green agenda; think about global warming; survive; eat grass; deforestation; poverty; all global challenges are interconnected.

    6. Japan; Somalia; Zimbabwae; America; Iraq; Cuba; America; Sudan.

    7. a) Respostas possíveis: He believes that the global challenges we face nowadays are interconnected, so it is impossible to try to solve them locally. It is necessary to find a global solution. Respostas pessoais.

    7. b) Respostas possíveis: We can’t have progress in one country while there are countries left behind. Respostas pessoais.

    7. c) Respostas pessoais. Espera-se que os ou as estudantes relacionem os temas trabalhados às demandas da região em que vivem.

    7. d) Respostas pessoais. Sugere-se observar se as respostas dos ou das estudantes mencionam argumentos semelhantes aos expostos no áudio.

    Notas

    Atividade 4professor ou professora, verificar se os ou as estudantes compreendem o que é uma teia de palavras. Pode-se pedir que analisem a teia e digam por que as expressões climate change e terrorism estão em caixas maiores (porque são conceitos centrais) e o que as linhas representam (conexões).

    Global challenges – Poverty

    A starving peasant in Somalia cannot have a green agenda; cannot think about global warming. They will eat grass. They will cause deforestation because they have to survive. So, if you are serious about addressing climate change, you must, at the same time, address issues around poverty. So, in summary, all global challenges are interconnected. You can’t solve one challenge without addressing the other. […]

    Global challenges – Pursuing victory

    You can’t have success in Japan when there’s failure in Somalia and Zimbabwe. You can’t have success in America when there’s chaos in Iraq and Cuba. We must pursue global success. We must pursue global victory. Climate change affects all countries, so you can’t fix climate change in America without fixing climate change in Sudan.

    Fonte dos áudios da Unit 5: RE: WHAT ARE the world’s greatest challenges? With Arthur Mutambara. centésima2007-2022. 1 vídeo (6 minutos). Publicado pelo canal Big Think. Disponível em: https://oeds.link/i1jM5K. Acesso em: 4 julho. 2022.

    Transcripts: Global challenges – Problems; Poverty; Pursuing victory

    professor ou professora, devido à limitação de espaço, as transcrições se encontram na página 190.

    ispíquin

    A debate

    Pre-speaking

    1. Look at the picture. What situation is portrayed there? What steps and rules are usually followed in this situation? Have you ever been in a similar situation?

    Fotografia. Menina de cabelo castanho preso, óculos e camiseta azul. Ela está de pé atrás de um púlpito no meio de uma sala de aula. Ao redor, alunos olham para ela. Algumas pessoas estão numeradas. Um: dois meninos ao lado dela, um de cabelo preto raspado e camisa vermelha e de cabelo liso e camiseta preta. Dois: a menina de pé. Três: menino de cabelo raspado, gravata e jaqueta cinza. Quatro: menina de cabelo preto e camiseta vermelha.

    I opposition team

    II moderator

    III affirmative team

    IV audience

    1. Now match the elements in the picture in activity 1 to the roles they perform in a debate.
      1. Defends the subject/issue.
      1. Watches the debate.
      1. Opposes to the subject/issue.
      1. Conducts the debate, explains the rules, keeps track of who speaks, when and for how long, assesses the debate.
    2. Let’s prepare a debate.
      • Decide who is going to be the moderator of the debate.
      • Get into groups. Choose one topic related to the theme “global versus local.” It can be any topic discussed in this unit or any other of your choice.
      • Decide who is going to be on the affirmative team (presents arguments for, advantages, positive aspects about the topic) and who is going to be on the opposition team (argues against the affirmative’s point of view).
      • Get together with your team. Do some research on the topic and select at least two ideas to build your arguments on.
      • Review the “Reading” and “Language in use 2” sections and take notes of expressions you can use in the debate.
    Respostas e comentários

    1. Trata-se de um debate. Ver Notas.

    2. a) três.

    2. b) quatro.

    2. c) um.

    2. d) dois.

    3. Ver Notas.

    Speaking

    Esta seção tem por objetivo estimular os ou as estudantes a preparar um debate sobre um assunto de sua escolha, relacionado ao tema “global and local”. As atividades trabalham a habilidade ê éfe zero nove éle ih zero um: fazer uso da língua inglesa para expor pontos de vista, argumentos e contra-argumentos, considerando o contexto e os recursos linguísticos voltados para a eficácia da comunicação.

    Notas

    Atividade 1 professor ou professora, sugere-se perguntar qual é o objetivo de um debate regrado (apresentar pontos de vista e argumentos divergentes sobre um tema relevante), quem atua nesse tipo de gênero (debatedores, moderador, público) e quais regras geralmente se aplicam (as pessoas falam em turnos, com tempo limitado de exposição, uma não interrompe a outra, o moderador diz quem e quando deve falar e indica que o tempo acabou). Pode haver uma pessoa que seja responsável por marcar o tempo, mas, para a atividade, sugere-se que você o faça.

    • Prepare the script for your argumentation. Remember to state your position clearly (for or against), introduce each idea and support it by giving examples, using sources, data, etcétera. Also, try to anticipate what the other team will say and provide some counter-arguments. If necessary, use the dictionary or ask your teacher to help with the words you do not know.
    • Decide who is going to present each part of the argumentation.
    • Practice delivering the arguments to the members of your group and listen to their speech as well. Time your talk to obey the debate rules.
    • Make comments about the arguments (if they are logical and clear, if the supporting ideas are convincing and persuasive) and listen to the feedback about your speech. Make changes if necessary.

    Speaking

    4. You are going to conduct a debate. Follow these instructions.

    Moderator

    • Greet the audience, introduce yourself and the subject ou issue under debate.
    • Read the debate rules.
    • Introduce the first speaker on the affirmative team and call on him ór her to start.

    Affirmative team

    Introduce the topic (e.g., “Ladies and gentlemen, I’m here to present the subject/issue...”) and deliver your first argument. Thank the audience.

    Moderator

    Thank the affirmative team. Introduce the first speaker of the opposition team and call on him ór her to start.

    Opposition team

    Choose one of the affirmative team’s arguments to refute. Build your counter- argument. Thank the audience.

    Moderator

    • Thank the opposition team. Introduce another speaker on the affirmative team and invite him ór her to talk.
    • Repeat the procedure until all speakers have had the opportunity to join the debate.
    • Thank the last speaker and comment on the debate to judge the groups’ performance.
    • Thank the participants, highlight the best arguments and declare the winning team.

    Post-speaking

    1. Discuss these questions with your classmates.
      1. How did you feel about defending your team’s point of view?
      1. Do you think your team’s arguments were good enough?
      1. If you repeated this debate, would you do anything differently? What?
      1. What can this type of activity teach us about how to defend our points of view, respecting those who think differently from us?
    Respostas e comentários

    4. Ver Notas.

    5. Respostas pessoais. A ideia é que os ou as estudantes compartilhem entre si as impressões sobre o debate.

    Notas

    Atividade 3 professor ou professora, sugere-se, antes de iniciar os preparativos, determinar com a turma quantos membros cada time terá e por quantos minutos cada participante falará. Pode-se também construir, de modo colaborativo, um quadro com expressões que os ou as estudantes podem utilizar. Algumas sugestões são: Good morning and welcome to today’s debate on the following motion…; My name isreticências and I’ll be the moderator; [Name] will speak first, followed by…; Each person will have [number of] minutes; If they go over [number of] minutes, I will call time.

    Atividade 4

    professor ou professora recomenda-se lembrar aos ou às estudantes que, no debate, deve-se julgar apenas as ideias, não as pessoas, e não considerar que opiniões divergentes das nossas sejam críticas pessoais.

    ráitin An opinion article

    How about preparing an opinion article about a global challenge?

    What: an opinion article

    To whom: other students; people in general

    Media: digital

    Objective: express your opinion about a global challenge

    Ilustração. Uma mão segurando um lápis e apontando na direção da página.

    Pre-writing (brainstorming)

    1. Work in groups. List some global challenges that have caught your community’s attention and that have generated some debate.
    2. Choose one challenge to investigate. Find out what different groups of people think about it. You may consult print and online papers, talk to icul ór comuiniti members, your family, etcétera. to collect facts and opinions on the issue.
    3. List the main arguments in each group. Decide on your position.
    4. Choose the pieces of information you are going to use to set the context for the article. Organize the data you have collected according to view points and choose at least two arguments that represent each side. Support them with some quotes, data, examples, etcétera.
    5. Choose which arguments you are going to refer to in order to support your own opinion about the challenge.

    First draft

    1. Review the characteristics of an opinion article in the “Reading” section and the expressions you can use in the “Language in use 2” section.
    2. Write the first draft of your text. Make a general statement about the challenge you chose. Then present the first argument, showing how each side sees the issue and provide your own point of view. Support the ideas with facts and quotations. Present the second argument following the same steps above. Finally, write a conclusion supporting your point of view.

    Editing

    8. Show your article to another group. Ask them if the arguments and counter-arguments sound logical and if your opinion is clear. Make changes if necessary.

    Final text

    9. Create a blog and publish your article. Don’t forget to share the page address with the teacher and classmates, that way everyone will have access to your production.

    Post-writing

    10. Group the articles under similar topics. Discuss the content and compare points of view. How have the texts enriched your views on the topics?

    Respostas e comentários

    1. Ver Notas.

    9. Ver Notas.

    Writing

    O objetivo desta seção é auxiliar os ou as estudantes na escrita de um artigo de opinião sobre um desafio global que esteja em debate na comunidade em que vivem. As atividades cumprem as habilidades ê éfe zero nove éle ih um zero: propor potenciais argumentos para expor e defender ponto de vista em texto escrito, refletindo sobre o tema proposto e pesquisando dados, evidências e exemplos para sustentar os argumentos, organizando-os em sequência lógica, ê éfe zero nove éle ih um dois: produzir textos (infográficos, fóruns de discussão on-line, fotorreportagens, campanhas publicitárias, memes, entre outros) sobre temas de interesse coletivo ou global que reve­lem posicionamento crítico e ê éfe zero nove éle ih zero nove: compartilhar, com os colegas, a leitura dos textos escritos pelo grupo, valorizando os diferentes pontos de vista defendidos, com ética e respeito.

    Notas

    Item 1professor ou professora, para estimular a turma a pensar sobre os temas, pode-se relembrar as discussões e as atividades realizadas fóra da sala de aula ao longo da seção Listening. É possível criar um blogue da sala para que a turma publique todos os artigos em uma mesma página. A criação de “tags” pode facilitar o agrupamento dos textos a partir dos assuntos abordados. O Medium (https://oeds.link/oWBL5w) e o Tumblr (https://oeds.link/147hYA) são exemplos de plataformas que oferecem essa ferramenta.

    Item 9professor ou professora, sugere-se verificar a possibilidade de disponibilizar os artigos de opinião em formato digital para que alcancem um público maior. Pode-se publicá-los no site da escola ou no blogue da turma.

    Peace Culture

    professor ou professora, o artigo do qual foi retirado o excerto apresenta outras produções visuais que foram exibidas em Belo Horizonte. Se julgar pertinente, exiba essas imagens aos ou às estudantes. Isso pode ajudá-los a compreender o trânsito entre culturas locais e globais e servir de inspiração para a produção sugerida na questão 2.

    Notas

    Atividade 2O objetivo é que os ou as estudantes criem as próprias produções artísticas, relacionando culturas locais e globais. Outra possibilidade é pedir que eles ou elas façam pesquisem on-line outras obras de arte (visuais, sonoras, literárias etcétera.) que associem os aspectos local e global das culturas.

    pici cãltchur

    CURA – Urban Art Circuit, makes history reticências with a selection of artists from different Brazilian regions and ethnic-social realities, this year. reticênciasthe artist Robinho Santana from Diadema (São Paulo) takes to a mural of almost 2 thousand square meters in the Itamaraty Building, the image of a black mother and her two children, bringing a little the strength and affection of the mother figure. The work also features a phrase from “A Música da Mãe”, by rapper Djonga, a great name in the contemporary scene of Belo Horizonte. “I hope to be able to leave something positive for the city. There are 25 floors of my truth on the wall, I have never worked so hard. I have rarely seen myself so fulfilled ”, says the artist on his social network.

    THE STREET is our gallery. Murals in BH mark the largest mural signed by an indigenous artist. [sem local], 10 novembro. 2021. Disponível em: https://oeds.link/KkFlgd. Acesso em: 2 agosto. 2022.

    Fotografia. Lateral de um prédio com a pintura de uma mulher negra de camiseta vermelha segurando uma criança de roupa amarela no colo. Ao lado, menino negro  de moletom cinza está segurando a mulher. Fundo na cor rosa com faixas curvas em verde claro e rosa claro.
    Mural “Deus é mãe”, de Robinho Santana, 1.892 métros quadrados, fachada cega do edifício Itamaraty - Mural faz parte do festival CURA de 2020 - Circuito Urbanos de Arte.
    1. How is the work of art an example of the fusion of global and local identities?
    2. Inspired by the image, create a visual arts piece (an image, a drawing, a collage) that combines and portrays your roots (past) and your current place in the world (present).

    selfi-tchéqui

    1. Go over Unit 5, as well as your answers and notes in your notebook. Then choose the options that best assess your achievements and write them in your notebook.

    Ícone. NOTEBOOK.

    I can...

    Imagem de emoji sorrindo.
    without any difficulty.

    Imagem de emoji neutro.
    with some difficulty.

    Imagem de emoji triste.
    with difficulty.

    read and understand an opinion article...

    understand the use of present perfect to talk about actions that started in the past and continue in the present...

    identify words and expressions that express points of view, arguments and counter-arguments...

    understand a person expressing his/her opinion about a global challenge...

    take part in a debate...

    write an opinion article...

    Respostas e comentários

    1. The painting portrays the artist’s local indigenous roots. It is exhibited in a skyscraper, which can be seen as a symbol of industrial and modern realities.

    2. Respostas pessoais. Ver Notas.

    Self-check. Respostas pessoais. Ver Notas.

    Self-check

    professor ou professora, espera-se que cada estudante use esta seção para avaliar o seu aprendizado ao longo da unidade, de modo a identificar com quais itens teve facilidade, alguma facilidade e dificuldade, e, se necessário, com sua ajuda, organizar um plano de ação sobre como aprimorar o próprio aprendizado e como auxiliar os ou as colegas.

     Acompanhando a aprendizagem

    professor ou professora, para cada item do “Self-check” há uma sugestão de encaminhamento de trabalho para os ou as estudantes com dificuldade. Sugere-se:

    • buscar outros artigos de opinião em jornais físicos e digitais e procurar identificar os movimentos realizados no texto para desenvolver a argumentação;
    • rever as informa­ções na seção “lenguage in iusi uon” e no “lenguage réference in contécsti ”;
    • rever as informações na seção “lenguage in iusi tchu”. os ou as estudantes podem criar no caderno uma lista com as palavras e expressões que aprenderam, separando-as por função, como na tabela apresentada na seção, traduzi-las e elaborar frases como exemplos. Pode-se também observar o uso de expressões com a mesma função nos artigos de opinião lidos;
    • pedir aos ou às estudantes que se engajem em um novo debate, que pode ser gravado ou filmado usando o celular, por exemplo, para depois fazer uma autoavaliação, procurando detectar o que pode ter dificultado a realização da tarefa. Também é possível avaliar a clareza dos argumentos e contra-argumentos, pensando em como aprimorar os pontos que não foram muito bem trabalhados da primeira vez;
    • reler a seção “rídin”, observando as características do gênero, e a seção “lenguage in iusi tchu”, procurando selecionar expressões para a reescrita do artigo de opinião. Pode-se encorajar os ou as estudantes a elaborar novos artigos, a partir de situações que estejam em evidência na sua comunidade, tendo ou não o tema da unidade como foco.

    Glossário

    core
    – âmago; núcleo
    Voltar para o texto