iúnit uán árt is frídom
Gêneros discursivos: agenda cultural, press release e notícia cultural.
Tema: a influência das artes visuais na cultura, na identidade e na sociedade.
Os objetivos desta unidade são:
- familiarizar-se com os gêneros discursivos agenda cultural, prés rilís e notícia cultural;
- refletir sobre a influência das artes visuais na cultura, enfatizando seu papel na expressão da identidade cultural, bem como nos aspectos políticos e sociais.
taimi tchu finqui
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
1.
I.
II.
III.
IV.
V.
VI.
- O que essas imagens representam?
- De qual manifestação artística representada nessas imagens vocês mais gostam? Por quê?
- Vocês praticam alguma dessas manifestações artísticas? qual ou quais? Se não, escolham uma delas e expliquem por que gostariam de praticá-la. Justifiquem sua resposta.
- Vocês já foram a uma exibição de arte? Quando e onde foi isso? Vocês gostaram? Se não, gostariam de visitar alguma?
e. Vocês acreditam que arte é uma parte importante da cultura? Justifiquem sua resposta.
2.
Class survey on artistic abilities and interests
Find someone who
• loves animations;
• is good at painting;
• can draw pretty well;
• goes to art exhibitions;
• would like to learn about graffiti art.
-
- Relacione cada imagem da questão 1 à arte visual que ela representa.
- fódógrafi
- sârémics
- dróin
- grâfíri árt
- pêintin
- tépestri
- Relacione cada trecho a uma função da arte.
- Relacione cada imagem da questão 1 à arte visual que ela representa.
educational personal social spiritual
- “
- “
- “.
- “
RAGANS, R. ArtTalk. Woodland Hills, California, Estados Unidos: Glencoe/McGraw-Hill, 2005. página7-8.
4.
“Benefits of street art are visible at different mutually interlinked levels. Those are visual, socio-political, cultural and economic benefits deriving from street art activities that contribute to the people of the city, even though all of them are not equally represented.”
- “
- “
c. “
LUPINŠEK, P. Street art in Yogyakarta, Indonesia: messages of the streets. In: COSTA, P.; GUERRA, P.; NEVES, P. S. Urban intervention, street art and public space. Lisboa: Urban Creativity, 2017. página100-112.
rídin
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
tesqui uon
bifór rídin
1. .
b.
2. ópchiãn ór ópchiãns présent ór présents
Eyes on grammar – EXAMPLE 1
I.
II.
III.
f.
3.
Eyes on grammar – EXAMPLE1
I.
II.
April 11-15
LALS Graffiti Week. Student painted on the graffiti wall throughout the week.
LALS 2015-2016.Waltham/Boston, Massachussetts, Estados Unidos: Brandeis University, , outono 2016.
- um dois?
c. um dois
ríd tchu lârn
-
- .
Eyes on grammar – EXAMPLE1
LALS 2015-2016.Waltham/Boston, Massachussetts, Estados Unidos: Brandeis University, número25, outono 2016.
constrãquitchion minins
1. 3c ófBefore reading
- 3 ófBefore reading.
- “.”
- “‘.”
- “ .”
-
-
- .
- .
- .
- .
- “.”
- “.”
- “.”
- “.”
- “”
-
-
- loqueichion
tésqui tchu
bifór rídin
2.
- ríd tchu lârn
d.
Eyes on grammar – EXAMPLE 2
“Mola are probably the most famous type of art produced in Panama and parts of northern Colombia reticências, made by generations of Kuna women reticências.
The mola blouse does, however, serve to identify who is Kuna and who is not”
DEACON, D.A.; CALVIN, P. An international study of weaving, knitting, sewing, quilting, rug making and other fabric arts. Jefferson: McFarland, 2014, página 116-117.
Gire o seu dispositivo para a posição vertical
ríd tchu lârn
- :
Eyes on grammar – EXAMPLES 1 and 2
DRAWING WITH SCISSORS: MOLAS FROM KUNA YALA
Date: Jul 21, 2010 – Feb 13, 2011
Curated by: Max Allen
After Panama became an independent nation in 1903, a law was passed that said the “wild indigenous tribes”, notably the Kuna, had to be “compelled to lead civilized lives”. Women’s blouses called mola, with their geometric and pictorial patterns that articulated the Kuna understanding of the world, were banned. At this point, the Kuna had had enough of colonial interference, and the result was their 1925 Revolution. Following a period of negotiation, the Kuna established the right to practice their traditions as well as gaining virtual autonomy over their own territory in the San Blas Islands, now called Kuna Yala.
ADDITIONAL INFORMATION
The graphic panels on the mola blouses reticências depict everything the Kuna see around them, from ancient plant and animal spirits to reimagined television news and Disney characters. Drawing with Scissors includes nearly 200 molas that are among the earliest known and those that were made yesterday, some by Domitila Deleon de Fernandez, the granddaughter of the leader of the 1925 Revolution. Photos in the exhibition show the matrilocal Kuna world of the San Blas Islands where, in order to protect old and successful traditions from the negative impacts of globalization, no outsider may own property.
DRAWING with Scissors: Molas from Kuna Yala. Disponível em: https://oeds.link/IqpgAl. Acesso em: 25 março2022.
constrãquitchion minins
- ór
- dê
- .
- dê
-
- môlas
- môlas
- môlas.
-
- “:
- .
-
- .
-
- môlas
g. péragraf ór péragrafs
Versão adaptada acessível
Atividade 3, item g.
In which text excerpt(s) can you find
- an account of a historical fact?
- a reference to a major figure in Panamanian history?
- an explanation about the technique used to make the mola?
h.
think a lítol mór
-
- Que relação pode ser estabelecida entre os textos das tésks e rídin? Justifiquem sua resposta.
- Em sua opinião, por que a globalização pode representar uma ameaça para as tradições indígenas?
- Vocês consideram que as populações indígenas brasileiras fazem esforços semelhantes aos dos Kuna para manter suas tradições? Justifiquem sua resposta.
- Em sua opinião, de que fórma ésse a obra de arte de um artista reflete sua identidade e herança cultural?
lissenin
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
bifór listenin
1.
e.
-
-
- pleigraund
-
líssen tchu lârn
-
- t
Culture news - Parts umand dois
Title: A Mix of Food, Culture and Arts at the Greenfield Weekend Market
Published on: August 14, 2014
Source: Daybreak, 9TV Philippines
A MIX of Food, Culture and Arts at the Greenfield Weekend Market. Daybreak. 9TV Phillippines, Filipinas, 14 agosto 2014.
Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.
Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.
constrãquitchion minins
-
-
“ ”
- bicós
- bissaids
- bãt
-
- tí éf
-
- .
think a lítol mór
-
- Como lugares ao ar livre e com atividades de lazer podem contribuir para a promoção da arte e da cultura na cidade?
- Na cidade de vocês, existem lugares a céu aberto onde as pessoas se reúnem para se divertir? O que as pessoas costumam fazer nesses locais e em que horários eles podem ser visitados? Caso não haja, tentem pensar no motivo dessa ausência.
- Existem locais em sua cidade aonde você possa ir para desfrutar de manifestações de arte e eventos culturais? Quais? Caso não os conheçam, digam como pensam que esses locais devam ser.
- A notícia cultural sobre o grinfíld uíkend márket foi veiculada na televisão em meio à grade da programação diária. Vocês acham que isso aconteceria no Brasil? Por quê?
lenguagi in équitchon
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
“Artists are creative individuals who use imagination and skill to communicate in visual form.” (RAGANS, R. ArtTalk. Woodland Hills, Califórnia, Estados Unidos: Glencoe/McGraw-Hill, 2005. página6, 11.)
II.
“After Panama became an independent nation in 1903, a law was passed that said the ‘wild indigenous tribes’, notably the Kuna, had to be ‘compelled to lead civilized lives’.” ( página26)
III.
“Lauren [Brevner] is most notably connected to her Japanese roots, which can be seen in the female subjects, their clothing, her choice of materials and the overall compositions.” (Artlink Canada. February, 2016.)
IV.
“The People That Time Forgot – Edgar Rice Burroughs wrote this thrilling adventure-story as a sequel to his famous novel “The Land That Time Forgot”. (CARTER, L. Foreword. In: BURROUGHS, E. R. The people that time forgot. Cambridgeshire, Reino Unido: Gateway, 2013. página 8.)
-
- rú
- dét
- uítch”
- dét”
-
- pípol?
- thíngs?
Versão adaptada acessível
Atividade 1, itens a e b.
- What (or who) do the following words refer to?
- “who”
- “that”
- “which”
- “that”
- Which of the previous words refer to
- people?
- things?
2.
Keaton seems to have been one of those comic geniuses who, when not working, never felt entirely alive. He fulfilled the Flaubertian idea of the artist as someone whose whole existence is poured into his art ”
GOPNIK, Adam.Silent treatment: The case for Buster Keaton. The New Yorker. Nova Iorque, Estados Unidos: Condé Nast, 31 janeiro 2022. página 65.
-
- .
- áison grémer
- dét página tésqui tchu
- .
- ?
- dét página tésqui tchu
Eyes on grammar –EXAMPLE 2
“Lauren is most notably connected to her Japanese roots, which can be seen in the female subjects, their clothing, her choice of materials and the overall compositions.”
Artlink Canada. February, 2016.
c. tésqui tchu rídin
“Drawing with Scissors includes nearly 200 molas that are among the earliest known 26).
- rú
- uítch
- rúse
4.
THE CULTURAL PAGES
25 things to see, hear, watch, and read.
MOVIES: See Jonas Mekas. A retrospective. Film Society of Lincoln Center, February 17 to 23; the Jewish Museum, February 18 to June 5.
The avant-garde filmmaking legend, um espaço para resposta died in 2019, is getting a dual tribute to his sprawling career.
TV: Watch Severance. One way to achieve work-life balance. Apple TV+, February 18.
Ben Stiller directs most episodes of this mystery-thriller about Mark (Adam Scott), dois espaço para resposta company performed “severance” on him, a procedure that ensures staffers’ work and home memories remain completely unconnected. Considering how great and totally legal this sounds, you may be as surprised as Mark to learn nefarious things may be going on at his company.
CLASSICAL MUSIC: Hear Curtis at 92Y. Chamber-music giants. 92nd Street Y, February 18.
The Curtis Institute of Music is a conservatory in Philadelphia . A contingent of its faculty and recent alumni offer two works for string quintet: A Shattered Vessel, freshly composed by the school’s own Richard Danielpour, and Schubert’s C-major Quintet, a piece três espaço para resposta makes all superlatives seem weak.
TV: Watch From. Stuck in a small town. Epix, February 20.
This horror series is set in a Middle American town quatro espaço para resposta traps any cinco espaço para resposta intrude. Those seis espaço para resposta try to leave have to fight dangerous creatures sete espaço para resposta emerge from the surrounding forest, and, yes, it evokes Stephen King’s The Mist.
NEW YORK. Nova Iorque, Estados Unidos: Vox Media. 14-27 fevereiro2022. página 66.
- Eyes on grammar
- página questchion ín bifór rídin tesqui uon
- página questchion ín bifór rídin tesqui uon
“The graphic panels on the mola blouses 26)
“Greenfield Weekend Market is open on Saturdays from 4 p.m. to twelve midnight.” 29)
- .
- .
6.
“The Youth Movement, Urban Art and Puerto Rico’s Economic Catastrophe” talk by photographer Pablo Delano, Mandel G003. ( página23)
“Digital Cuba: Contemporary Screen Cultures” talk by Paloma Duong (MIT), Mandel Reading Room 303. ( página 23)
c. .
I said, I’m an artist not only for men, but for women too. ( página22)
b.
Graffiti Wall open for painting/tagging contest, between Volen Science Center and Chapel’s Field. ( página23)
8.
“Benefits of street art are visible at different mutually interlinked levels. Those are visual, socio-political, cultural and economic benefits deriving from street art activities that contribute to the people of the city, even though all of them are not equally represented.” ( página21)
“Generous funding from: Latin American and Latino Studies, African and Afro-American Studies, Mandel Center, Louis Brandeis 100 Celebration and Bernstein Creative Arts Festival.” ( página 23)
c.
9.
“Graffiti Wall open for painting/tagging contest, between Volen Science Center and Chapel’s Field”. 23)
“Roundtable ‘Between Free Speech and the Spray Can: Graffiti as Social Protest from the Margin’ with Greg Childs and Brazilian graffiti artist Marcelo Ment, Lown 2 (room not accessible)”. ( página 23)
“Drawing with Scissors includes nearly 200 molas that are among the earliest known and those that were made yesterday, some by Domitila Deleon de Fernandez, the granddaughter of the leader of the 1925 Revolution” 26)
c.
ispíquin
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
rit de rroudi
In pairs, you are going to create a piece of culture news on things to see and do around your neighborhood. Remember you have already seen an example of this in Listening.
1.
For the oral production
What is the genre? Culture news.
What is the theme? Arts and culture around the city.
What is the objective? To provide information about artistic and cultural activities.
At whom is it aimed? The whole class.
How and where is it going to be presented? Through an oral presentation in class.
Who is going to participate? The whole class, organized into pairs.
túlbóks
1.
a. Pensem em atividades artísticas e culturais para ver e participar em seu bairro ou sua cidade e façam uma lista dos eventos que estão acontecendo. Vocês podem buscar informações em um guia cultural, na seção de arte e cultura de um jornal, em um livro de referência da área ou na internet. Lembrem-se de organizar as atividades, de acordo com suas características, em diferentes categorias e assuntos, e de dispô-las em um quadro no estilo de uma agenda cultural semanal, que será usada durante a apresentação oral para toda a turma.
b. Pensem na melhor maneira de expressar suas ideias em inglês. Observem que existem aspectos de nossa cultura (nomes próprios, nomes de pratos culinários, estilos musicais estilos de dança, tradições etcétera que não podem ou não devem ser traduzidos, porque isso os descaracterizaria. Verifiquem, também, se estão usando a melhor expressão/palavra em inglês para descrever as atividades.
c. Façam um rascunho de sua notícia cultural para usar como roteiro durante a apresentação. Não se esqueçam de incluir o local onde as atividades acontecerão, bem como a data e o horário dos eventos. Vocês também podem incluir informações como a biografia do artista ou dos artistas, o público-alvo, meios de contato e outras informações que julgarem pertinentes. Considerem, também, a possibilidade de usar imagens para ilustrar os eventos artísticos e culturais. Caso tenham dúvidas, peçam ajuda ao professor.
d. Ensaiem sua apresentação, prestando atenção, particularmente, ao texto e à pronúncia das palavras para que vocês consigam se comunicar de fórma eficaz. Apresentem o conteúdo a outra dupla, para que uma ajude a outra a identificar o que está bom e o que pode ser melhorado.
e. Caso os colegas tenham achado necessário que vocês expliquem melhor alguma informação, reescrevam trechos da versão inicial ou elaborem novos trechos que contenham as sugestões deles.
f. Preparem-se bem, pois, no momento da apresentação final, vocês devem estar prontos para se autocorrigirem e reformularem algum trecho se necessário, bem como ter cuidado ao usarem gestos e expressões faciais, uma vez que a apresentação é um momento mais formal.
istép béqui
-
- .
2.
piti istopi
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
2.
thinkirôver
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
-
- Consigo ler uma agenda cultural e um prés rilís?
I.
II.
III.
b. Consigo entender bem uma notícia cultural?
I.
II.
III.
c. Sou capaz de produzir uma notícia cultural sobre um evento da minha comunidade?
I.
II.
III.
- O que você aprendeu sobre artes visuais? Cite alguns exemplos.
e. Que conhecimentos novos sobre a língua inglesa você adquiriu nesta unidade? Esses aspectos são semelhantes em língua portuguesa? Justifique sua resposta.
áison grémer
Read the examples extracted from this unit’s texts, as well as the highlighted words and expressions. Pay close attention to the notes that follow them.
egzâmpol uan
“Art by anyone for everyone.”
(p. 22)
“Student painted on the graffiti wall throughout the week.”
(p. 23)
“ ‘Between Free Speech and the Spray Can: Graffiti as Social Protest from the Margin’ with Greg Childs and Brazilian graffiti artist Marcelo Ment .”
(p. 23)
“The graphic panels on the mola blouses
Drawing with Scissors includes nearly 200 molas that are among the earliest known and those ”
( página26)
PREPOSITIONS / PREPOSIÇÕES |
MEANINGS / SIGNIFICADOS |
---|---|
among |
in the middle of or surrounded by other things |
between |
at, into or across the space that separates two places, people or objects |
by |
used to identify the person or thing that does something |
for |
to the benefit of; having the purpose of |
from |
used to refer to the origin of something or someone |
on |
supported by a surface; being held by; specific date when something happens |
throughout |
during the whole period of time |
with |
accompanied by someone or something |
• As preposições podem ter diferentes sentidos dependendo do contexto.
egzâmpol tchu
“The mola blouse does, however, serve to identify who is Kuna and who is not.”
( página 25)
“Drawing with Scissors includes nearly 200 molas that are among the earliest known and those that were made yesterday .”
( página 26)
“Lauren is most notably connected to her Japanese roots, which can be seen in the female subjects, their clothing, her choice of materials and the overall compositions.”
( página31)