iuniti tchu jãst hévin a gúd táim!
Gêneros discursivos: resenhas de filmes e de peças teatrais.
Tema: cultura e lazer.
Os objetivos desta unidade são:
- familiarizar-se com os gêneros resenha de filme e resenha de peças teatrais;
- refletir sobre atividades e eventos culturais.
taimi tchu finqui
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
1.
I.
II.
III.
IV.
- O que as pessoas estão fazendo em cada uma das imagens?
- Na opinião de vocês, as pessoas estão se divertindo? Como vocês percebem isso?
- Você já teve essas experiências? De qual gostou mais? Qual delas gostaria de ter? Por quê?
d. O que você costuma fazer no seu tempo livre?
2.
I.
II.
III.
- Vocês já foram a um cinema? O que vocês assistiram? Vocês gostaram dessa experiência? Caso nunca tenham ido a um cinema, gostariam de ir? Por quê? Como vocês esperam que seja esse cinema?
- Quais diferenças vocês conseguem perceber entre os cinemas mostrados nas imagens?
- Na opinião de vocês, por que as pessoas gostam de assistir a filmes?
d. Antes de ir ao cinema, vocês costumam pesquisar sobre os filmes aos quais irão assistir? Por quê?
- Escolham da lista a seguir os dois gêneros de filmes de que vocês mais gostam e os dois de que vocês menos gostam. Compartilhem suas preferências com os colegas e expliquem por quê.
- animêichon
- místeri
- sáiênce fiquition
rídin
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
tesqui uon
bifór rídin
1.
c.
ríd tchu lârn
Eyes on grammar – EXAMPLES 2, 3 and 4
REVIEWS. Rotten Tomatoes,. 2013-2014.
Did you know?
• Os fóruns on láine costumam ser usados para que as pessoas possam postar seus comentários sobre um determinado assunto. Os comentários normalmente são ordenados em páginas, por data. Por essa razão, o número da página em que um comentário aparece pode variar à medida que mais usuários postam suas opiniões.
Constructing meanings
1.
Which person
e.
-
-
- .
-
-
-
- iscripiti
tésqui tchu
bifór rídin
I.
II.
III.
IV.
A O menino no espelho, by Fernando Sabino
B Harry Potter and the Philosopher’s Stone, by J. K. Rowling
C The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring, by J. R. R. Tolkien
D The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe, by C. S. Lewis
b. uan ór uans
d. ? ít
ríd tchu lârn
- Dâ crónicols óv nárnia: dâ láian, dâ uítch en dâ uárdroub:
Eyes on grammar – EXAMPLES 2 AND 4
The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe
The Chronicles of Narnia is an awesome family movie. People of all ages will enjoy it, since it immediately grabs your attention and pulls you right in.
This movie is based on the first of C. S. Lewis’s seven novels in the Chronicles of Narnia series and the plot remains true to the original. It begins as the four Pevensie children (Peter, Susan, Edmund and Lucy) lose their home during World War II and are sent to live with a professor in a gigantic mansion. While playing hide-and-seek, Lucy, the youngest girl, finds a mystical land beyond the back wall of the wardrobe.
The four kids somehow end up in the land of Narnia where they encounter good and evil talking beasts. The children learn that this astonishing land is ruled by the hideous White Witch. To complement the remarkable story of these four children, The Chronicles of Narnia is filled with magnificent visuals.
The graphics are mind- blowing. During the battles between Aslan, The Lion, and the White Witch, everything seems incredibly realistic. With every slash of a sword and gouge of a knife, the battle feels authentic. reticências
Along with the astonishing graphics, the audience is entertained by an enthusiastic cast. William Moseley, Anna Popplewell, Skandar Keynes and Georgie Henley are remarkable as the children. The voices of the animated characters also add greatly to this film. reticências
If you enjoy watching fantasy movies, you will absolutely love The Chronicles of Narnia. I highly recommend that you take time to view this heart-warming film. I am almost positive that everyone who watches it will have no regrets. They may, in fact, even look at their wardrobe in a different way!
By Corie A., Oshkosh, WI
Teen Ink. United States, summer 2005.
constrãquitchion minins
4.
Versão adaptada acessível
Atividade 4.
Read this excerpt from the movie review again. Pay attention to the words "astonishing", "enthusiastic" and "remarkable", and choose the best option according to the context.
“Along with the astonishing graphics, the audience is entertained by an enthusiastic cast. William Moseley, Anna Popplewell, Skandar Keynes and Georgie Henley are remarkable as the children. The voices of the animated characters also add greatly to this film.”
-
- .
-
- .
6.
think a lítol mór
-
- O que vocês aprenderam sobre os filmes, os espetáculos e as performances mencionados nos textos?
- A que filme vocês prefeririam assistir: ao ou ao Dâ crónicols óv nárnia: dâ láian, dâ uítch en dâ uárdroub? Por quê?
- Além de proporcionar diversão, vocês acham que o cinema pode ser educativo? Justifiquem sua resposta.
- Em sua opinião, por que muitos brasileiros nunca foram ao cinema?
lissenin
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
bifór listenin
-
-
- Parcs
-
2.
I.
II.
b.
3. spóndg bób squér pénts
líssen tchu lârn
Eyes on grammar – EXAMPLE 3
Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.
Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.
Oral theater review – Parts I and II
Title: Iain reviews SpongeBob SquarePants (Broadway)
Published on: December 16, 2017
Source: Iain Armitage: Iain Loves Theatre
IAIN reviews SpongeBob SquarePants (Broadway). 2017. 1 vídeo (4 minutos 16 ). Publicado pelo segundos canal Iain Armitage: Iain Loves Theatre. Disponível em: https://oeds.link/WeHtUO. Acesso em: 14 abril 2022.
constrãquitchion minins
-
-
- . spóndg bób squér pénts
- . spóndg bób squér pénts
-
- .
-
- .
- .
-
- tí éf
- .
- .
- .
- spóndg bób squér pénts”
- ”
- “
-
-
- .
-
- ?
-
I.
II.
III.
[Think a little more 49] think a lítol mór
-
- Vocês consideram que a crítica de Iain foi bem feita? Por quê?
- Vocês conhecem alguém que faça críticas parecidas com a que ouviram? Quem? Caso não conheçam, onde procurariam por esse tipo de crítica?
- De que fórma resenhas escritas e orais podem ser úteis?
- Sobre quais filmes ou espetáculos vocês gostariam de fazer resenhas? Por quê?
lenguagi in équitchon
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
1.
“It’s a shame that a number of these reviews seem to be about Cirque du Soleil itself, suggesting that the viewer should go to a ‘real circus’, missing the point of the art form Cirque employs. If one doesn’t live somewhere they can see their acts live, this is a wonderful opportunity.” ( página 42)
“It’s beautiful, this is modern day circus. The performance of everyone was stunning, the costume and the creativity in this is crazy. Your imagination will be running wild when you see this movie.” ( página 42)
“William Moseley, Anna Popplewell, Skandar Keynes and Georgie Henley are remarkable as the children.” ( página 45)
-
- .
b.
Versão adaptada acessível
Atividade 1, itens a e b.
- What do the words "viewer", "wonderful", "beautiful", "creativity", "imagination" and "remarkable" have in common?
- They are formed by adding a prefix.
- They are formed by adding a suffix.
b. Write down the base words from which the previous words were formed.
2. página
-al -ation -ful -ity
- espaço para resposta.”
- espaço para resposta
c. espaço para resposta ,
WALTERS, B. The Lion King. TimeOut Londres, 4 fevereiro 2020.
d. espaço para resposta
PEARCE, S. Earl Sweatshirt: “Sick!”. The New Yorker, Nova York, 31 . 2022. janeiro
3.
“The best way to describe it as it just had the ultimate ‘weird factor’.” (42) página
“While playing hide-and-seek, Lucy, the youngest girl, finds a mystical land beyond the back wall of the wardrobe.” ( página 45)
“The most dramatic shift is emotional.”
RUTTENBERG, J. Jake Xerxes Fussell: “Good and Green Again”. The New Yorker, Nova York, 31 janeiro 2022.
b.
Versão adaptada acessível
Atividade 3, item b.
The expressions "The best", "the youngest" and "The most dramatic" imply
- .
- reticências espaço para resposta
CORLISS, Richard. Toy Story: they’re alive! Time, 27 1995. novembro
b. ‘’ espaço para resposta muvi.”
HARTLAUB, P. ‘Finest’ a charming war movie about making war movies. San Francisco Chronicle. Califórnia, 19 2017. abril
5. sâm sâm
Versão adaptada acessível
Atividade 5.
In the fragment “Some shows, like, when you… when you think about it, some people will be like ‘well, that’s for kids, clearly, it’s a show about a cartoon, it’s for kids, not for grown-ups’”, extracted from the audio in Listening, the word "some" means
c.
6.
7.
“It had very little dialogue . ( página 42)
“She also did a lot of explaining, I think that helped.” ( página48, Oral theater review - Part um
“There were so many grown-ups in the audience.” ( página48, Oral theater review - Part dois
much of what Leda is thinking, feeling or considering remains a mystery ”
TRIFONE, Lisa. Review: Maggie Gyllenhaal adapts The Lost Daughter into a compelling, devastating exploration of motherhood. Third Coast Review, 19 dezembro 2021. Disponível em: https://oeds.link/2ebArh. Acesso em: 14 abril 2022.
“In the spirit of giving credit where credit is due, there are a few jokes that genuinely land.”
WEISS, M. Movie Review: Don’t Look Up. Baltimore, Baltimore, 27 2021. dezembro
Versão adaptada acessível
Atividade 7, item a.
The expressions "little", "a lot of", "many" and "much" express
-
- .
-
- mêni métchi
REVIEWS. Rotten Tomatoes. Disponível em: https://oeds.link/zlOmGs. Acesso em: 16 2022. março
b. mêni a lóróv
REVIEWS. Rotten Tomatoes Disponível em: https://oeds.link/zlOmGs. Acesso em: 16 março 2022.
c. um métchi dois métchi
REVIEWS. Rotten Tomatoes. Disponível em: https://oeds.link/erCJL4. Acesso em: 9 julho 2022.
ráitin
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
rit de rroudi
In pairs, write a movie review about a Brazilian movie to post on an online forum. Remember you have already seen examples of movie reviews on online forums in Task 1 (Reading).
1.
For the written production
What is the discursive genre? Movie review on online forum.
What is the theme? A Brazilian movie.
What is the objective? To express opinion about a movie.
At whom is it aimed? The whole class.
How and where is it going to be published? It will be posted on an online forum or on the classroom board.
Who is going to participate? The whole class, organized into pairs.
túlbóks
-
- Seu professor criará um fórum on láine sobre filmes. Se não for possível acessar a internet em sua escola, vocês podem criar um mural em formato de fórum, no qual podem colar imagens de filmes e escrever comentários sobre eles.
- Escolham um filme a que vocês tenham assistido e sobre o qual gostariam de escrever.
- Caso tenham assistido a esse filme há muito tempo ou não se lembrem de muitos detalhes da história, talvez seja interessante assistir novamente, pesquisar sobre ele e definir informações que considerem importantes e relevantes para o comentário de filme.
- Pensem nas informações que o comentário de filme deve conter. Vocês podem se basear na lista a seguir.
- Nome do filme.
- Quando vocês assistiram a ele.
- Qual é a história contada nele.
- A avaliação que fazem do filme.
- Se recomendariam esse filme para os leitores.
- Voltem às téskse rídin e observem as funções das diferentes partes dos comentários e da resenha de filme que ali estão: apresentar, descrever, avaliar e recomendar. Usem esses textos como exemplos para escrever seu comentário sobre o filme escolhido.
- Escrevam a primeira versão do comentário com informações sobre o filme e sobre sua experiência ao assistir a ele.
- Revisem o comentário de filme. Troquem ideias com seus colegas e mudem qualquer aspecto que considerarem necessário. Nesse momento, vocês podem conferir a ortografia, a pontuação, as escolhas de vocabulário, as construções do texto e as ideias e opiniões que decidiram compartilhar.
istép béqui
3.
piti istopi
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
-
- .
thinkirôver
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
-
- O que você aprendeu sobre atividades e eventos culturais? Dê exemplos.
b. Desenhe em seu caderno um (
) que represente seu desempenho em cada um dos seguintes tópicos.Versão adaptada acessível
Atividade 1, item b.
Classifique em seu caderno, com um emoji (Emoji sorrindo. Rosto arredondado amarelo com olhos abertos e boca em sorriso aberto. Emoji sério. Rosto arredondado amarelo com olhos abertos e boca em risco reto na horizontal. Emoji triste. Rosto arredondado amarelo com olhos abertos com sobrancelhas em diagonal para baixo nas laterais e boca em curva para baixo.), seu desempenho em cada um dos seguintes tópicos.
- Leitura de comentários e resenhas de filmes.
- Compreensão de uma resenha de teatro oral.
- Produção escrita de um comentário de filme em fórum on láine.
- Participação ao longo das aulas.
áison grémer
Read the examples extracted from this unit’s texts, as well as the highlighted words and expressions. Pay close attention to the notes that follow them.
egzâmpol uan
“It’s a shame that a number of these reviews seem to be about Cirque du Soleil itself, suggesting that the viewer should go to a ‘real circus’
The performance of everyone was stunning, the costume and the creativity in this is crazy. Your imagination will be running wild when you see this movie.”
( página 42)
Suffix |
Meaning |
Added to |
Noun |
---|---|---|---|
-ation |
indicating an action, process, state, condition or result |
verbs (imagine) |
imagination |
-er |
a person or thing that performs a specified action; |
verbs (view) |
viewer |
-ity |
indicating condition or quality |
adjectives (creative) |
creativity |
• Um sufixo é uma letra ou um grupo de letras que, quando adicionado ao fim de uma palavra, fórma uma nova palavra. Em geral, a nova palavra pertence a uma classe gramatical diferente da palavra original.
egzâmpol tchu
“It’s beautiful, this is modern day circus.”
( página42)
“To complement the remarkable story of these four children, The Chronicles of Narnia is filled with magnificent visuals.
The furry friends that live throughout the magical land of Narnia even look real.”
( página 45)
Suffix |
Meaning |
Added to |
Adjective |
---|---|---|---|
-able |
capable of, suitable for or deserving of |
verbs (remark) |
remarkable |
-al |
of; related to; connected with |
nouns (magic) |
magical |
-ful |
full of or characterized by; |
nouns (beauty) |
beautiful |
“Some shows, like, when you… when you think about it, some people will be like, ‘well, that’s for kids, clearly, it’s a show about a cartoon, it’s for kids, not for grown-ups’.
There were so many grown-ups in the audience! So, it is for kids and grown-ups, and it’s incredible.”
(48; página Oral theater review - Part dois
With countable nouns / Com substantivos contáveis |
|
---|---|
(a) few |
A few examples of musicals are: The Lion King, Mamma Mia!, SpongeBob SquarePants, etc. |
many |
Many stories told in movies, TV shows or books become successful theatrical plays and musicals. |
With uncountable nouns / Com substantivos incontáveis |
|
(a) little |
“It had very little dialogue and it was more of a concert movie […].” (p. 42) |
much |
People have spent so much money to produce this movie. |
With countable and uncountable nouns / Com substantivos contáveis e incontáveis |
|
a lot of (lots of) |
“[…] she also did a lot of explaining, I think that helped.” (p. 48; Oral theater review - Part I) |
some |
“Some shows, like, when you… when you think about it […].” (p. 48; Oral theater review - Part II) |
any |
Have you seen any of these movies? |
- Os quantificadores fíu ou a fíu são utilizados para falar de quantidades e grau. Eles podem ser empregados com substantivos (como modificadores) ou sem substantivos (como pronomes).
- Tanto lírou ou a líroucomo fíu ou a fíu significam “um pouco”. lírou e fíu têm significado negativo e são empregados para expressar “não tanto quanto esperado”.
- a lóróve lóts óv podem ser utilizados com substantivos contáveis e não contáveis.
- Os quantificadores some e êni são empregados para designar uma quantidade não exata de algo. Podem ser utilizados com substantivos contáveis e não contáveis. Usa-se sâm em frases afirmativas e êni em frases negativas e interrogativas.
“The best way to describe it as it just had the ultimate ‘weird factor’.”
( página42)
“It begins as the four Pevensie children (Peter, Susan, Edmund and Lucy) lose their home Lucy, the youngest girl, finds a mystical land beyond the back wall of the wardrobe.”
( página 45)
“Its biggest assets, a huge beating heart and a great sense of humor, still work ”
( página 52)
Adjectives |
Form |
Superlative |
---|---|---|
one-syllable adjectives |
the + adjective + -est |
the youngest (young) |
three-or-more-syllable adjectives |
the most + adjective |
the most successful (successful) |
Exceções |
||
---|---|---|
irregular adjectives |
good |
the best |
one-syllable adjectives ending in e |
the + adjective (drop the final e) + -est |
the largest (large) |
one-syllable adjectives ending in consonant + vowel + consonant |
the + adjective (double final consonant) + -est |
the biggest (big) |
one- or two-syllable adjectives ending in y |
the + adjective (change y for i ) + -est |
the busiest (busy) |
two-syllable adjectives ending in le |
the + adjective (drop the final e) + -est |
the simplest (simple) |
two-syllable adjectives ending in er |
the + adjective + -est |
the tenderest (tender) |
- O superlativo é utilizado em frases cujo sujeito é comparado a todos os outros membros de um grupo.
- O superlativo de adjetivos com duas sílabas terminados em e él í err estão em processo de mudança linguística. É possível encontrar variações com de môsti. Por exemplo: dâ tenderést = dâ môust ténder