iuniti thrii teiquin quér óv aur plénet
Gêneros discursivos: fotorreportagem e discurso.
Tema: meio ambiente, sustentabilidade e política social.
Os objetivos desta unidade são:
- familiarizar-se com os gêneros discursivos fotorreportagem e discurso;
- refletir sobre a importância de cuidar bem do meio ambiente.
TIME TO THINK
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
II.
III.
b.
-
- .
- .
4. .
South Africa’s ecological ‘nightmare’ after plastic pellets spill
South Africa is struggling to clean up billions of tiny plastic pieces, known as nurdles, which have coated 2.000km of coastline.
11:12, UK,
Saturday 24 February 2018
SKYNEWS. South Africa’s ecological ‘nightmare’ after plastic pellets spill. Reino Unido, 24 fevereiro 2018. Disponível em: https://oeds.link/GqsnWq. Acesso em: 5 maio 2022.
b.
Texto do Infografico
Gire o seu dispositivo para a posição vertical
rídin
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
tesqui uon
bifór rídin
1.
- árti
d. politícs
2.
c.
- ríd tchu lârn
-
- .
-
ríd tchu lârn
Eyes on grammar – EXAMPLE 1
Science ∣ Environment
World Environment Day 2015: aerial photos show humanity’s impact on Earth
By David Sim
Updated December 30, 2015 11:33 GMT
World Environment Day is observed annually on 5 June. The theme this year, “Seven Billion Dreams. One Planet. Consume with Care”, aims to raise awareness of how humanity, the environment and societies all rely on the responsible management of the planet’s natural resources.
One of the ways in which we are spending our natural capital faster than it can reproduce is climate change. Greenhouse gases are emitted faster than they can be absorbed by our shrinking forests and oceans. Using up our natural resources leaves both the environment and humanity with grim prospects. Climate change and natural disasters as a result of global warming are some of the most obvious and significant consequences.
To mark World Environment Day 2015, IBTimes UK shares aerial photos showing some of the ecological challenges faced by our planet – thanks to the people living on it.
SIM, D. World Environment Day 2015: 21 aerial photos show humanity’s impact on Earth. International Business Times. Reino Unido, 5 junho 2015. Disponível em: https://oeds.link/V2qIeq. Acesso em: 5 maio 2022.
constrãquitchion minins
-
- “
- tí éf
- .
- .
- .
- .
-
- .
- .
- .
- .
- .
tésqui tchu
bifór rídin
II.
c. um
- ríd tchu lârn
-
- .
- .
-
- . Uorquixópi
- .
- .
-
- . enváironment
- . Sossáiti
- .
-
ríd tchu lârn
Eyes on grammar – EXAMPLE 1
COOK, C. ( edição). Involuntary resettlement in Africa: Selected papers from a conference on environment and settlement issues in Africa. Washington, D.C., Estados Unidos da América: The World Bank, 1994. página 209-211.
constrãquitchion minins
-
-
-
-
- Ocaya-Lakidi
-
3.
improve patches patterns striving thorough
- .
think a lítol mór
- .
- Uma das imagens da fotorreportagem da tesqui uon mostra lixo boiando nas águas do Rio Negro, Brasil. O que vocês sabem sobre problemas ambientais do Brasil? Que medidas deveriam ser adotadas para lidar com esses problemas?
- O discurso da tésqui tchu é de 1994. Se levarmos em consideração as condições de vida hoje em Uganda e em outros países africanos, esse discurso ainda poderia ser usado nos dias atuais? Por quê?
- Quais são as semelhanças e as diferenças entre as condições de vida em um assentamento africano (como o descrito na ) e os assentamentos existentes na sua comunidade?
- Como más condições de vida, como as descritas na , afetam o meio ambiente?
- O que deveria ser feito para promover o uso sustentável dos recursos naturais e melhorar as condições de vida em comunidades semelhantes às descritas na ?
lissenin
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
Task 1
bifór listenin
II.
III.
IV.
-
- um ênd dois
- três
- um dois ênd três
- quatro
- líssen tchu lârn
-
- . muvi
- .
- .
-
- .
- .
-
- .
- .
-
líssen tchu lârn
Eyes on grammar – EXAMPLE 2
Speech – Parts um, dois and três
Title: Leonardo DiCaprio (UN Messenger of Peace) at the opening of Climate Summit 2014
Date: September 23, 2014
Source: United Nations
DICAPRIO, L. (UN messenger of peace) at the opening of the Climate Summit 2014. [Nova York, ]: Nações Unidas, 23 Estados Unidos da América setembro 2014. 1 vídeo (3 minutos 58 ). Disponível em: segundos https://oeds.link/ERTDrI. Acesso em: 5 maio 2022.
Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.
Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.
Clique no play e acompanhe a reprodução do Áudio.
constrãquitchion minins
- um.
-
- .
- .
-
- .
- .
- dois
- três
- três
- tí éf
- .
think a lítol mór
1.
-
- Por que Leonardo DiCaprio diz em seu discurso que apenas incentivar as pessoas a mudar seus hábitos não é o bastante?
- O que o cidadão comum pode realmente fazer para solucionar questões ambientais locais e globais? Qual é o papel que indústrias e governos têm nessas questões?
- Qual é a sua opinião sobre o engajamento de artistas em causas políticas e humanitárias? Esse engajamento é comum?
lenguagi in équitchon
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
1.
“We need to end the free ride that industrial polluters have been given in the name of a free market economy. They do not deserve our tax dollars. They deserve our scrutiny; for the economy itself will die if our ecosystems collapse.”
- previous fragment
- .
- . cândíchân
- .
Versão adaptada acessível
Atividade 1, item b.
The sentence "the economy itself will die if our ecosystems collapse”
- provides instructions.
- expresses a general truth.
- describes a probable result of an action.
-
- .
2.
Eyes on grammar – EXAMPLE 2
Retirement announcement by former President Nelson Mandela
1 June 2004
I am turning 86 in a few weeks time and that is a longer life than most people are granted. I have the added blessing of being in very good health, at least according to my doctors. I am confident that nobody present here today will accuse me of selfishness if I ask to spend time, while I am still in good health, with my family, my friends and also with myself.
One of the things that made me long to be back in prison was that I had so little opportunity for reading, thinking and quiet reflection after my release. I intend, amongst other things, to give myself much more opportunity for such reading and reflection. And of course, there are those memoirs about the presidential years that now really need my urgent attention.
I do not intend to hide away totally from the public, but henceforth I want to be in the position of calling you to ask whether I would be welcome, rather than being called upon to do things and participate in events. The appeal therefore is: don’t call me, I’ll call you.
MANDELA, N. Retirement announcement by former President Nelson Mandela. Joanesburgo, África do Sul, 1º 2014. junho
- “
- .
- .
- .
Versão adaptada acessível
Atividade 2, item a.
“If” is used in the sentence "I am confident that nobody present here today will accuse me of selfishness if I ask to spend time, while I am still in good health, with my family, my friends and also with myself." to introduce
- a cause.
- a condition.
- a consequence.
-
- .
- .
3. .
“World Environment Day is observed annually on 5 June.”
“Greenhouse gases are emitted faster than they can be absorbed by our shrinking forests and oceans.”
- previous sentences
Versão adaptada acessível
Atividade 3, item c.
In the sentences above, what is the relationship of the expressions "World Environment Day", "Greenhouse gases" and "they" to the actions performed?
- The elements in bold actively perform the actions.
- The elements in bold suffer the action.
-
- “
- “ dei
- .
- .
- “
5.
“I didn’t create the race problem. And you know, I didn’t come to America on the Mayflower or at my own volition. Our people were brought here involuntarily, against our will. So if we pose the problem now, they shouldn’t blame us for being here. They brought us here.”
PERRY, B. ( edição). Malcolm X: the last speeches. New York: Pathfinder Press, 1989. página 156.
c.
ráitin
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
rit de rroudi
In pairs, you are going to produce a photo report about any relevant local or global environmental issue to be part of an advertising campaign in favor of environmental protection. Remember you have already seen an example of photo report in Task 1 (Reading).
1.
For the written production
What is the discursive genre? Photo report.
What is the theme? A local or global environmental issue.
What is the objective? To inform readers about an environmental issue and to persuade them to participate in an environmental protection campaign.
At whom is it aimed? Local residents or the school community.
How and where is it going to be presented? On school notice boards, as part of an environmental protection campaign.
Who is going to participate? The whole class, organized into pairs.
túlbóks
istép béqui
2.
piti istopi
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
d.
thinkirôver
Faça no caderno as questões de resposta escrita.
-
- O que você aprendeu sobre meio ambiente e sobre sustentabilidade nesta unidade?
- Houve algum aspecto discutido nesta unidade que tenha levado você a mudar de opinião? Qual?
- O que você aprendeu sobre fotorreportagens? E sobre discursos?
- Foi difícil criar uma fotorreportagem? Por quê?
- Quais estratégias você usou para compreender e empregar o vocabulário novo?
- Como você avalia sua aprendizagem nesta unidade?
I.
II. gud
III.
áison grémer
Leia os exemplos extraídos dos textos desta unidade, bem como as palavras e expressões destacadas. Preste atenção às observações que as seguem.
Versão adaptada acessível
Eyes on Grammar.
Leia os exemplos extraídos dos textos desta unidade. Preste atenção às palavras e expressões que serão explicadas pelas observações que as seguem.
egzâmpol uan
“World Environment Day is observed annually
( página 58)
“Scrapped motorbikes are piled up at a scrapyard
( página 59)
“Thus environmental degradation, population growth and settlement cannot be divorced from each other.”
( página 61)
many settlements are built of materials
( página. 61)
the way resources are shared
( página61)
Verb to be / |
Past participle / |
---|---|
World Environment Day is |
observed annually. |
Scrapped motorbikes are |
piled up at a scrapyard. |
ACTIVE VOICE / |
PASSIVE VOICE / |
---|---|
Annually people observe World Environment Day. |
World Environment Day is observed annually. |
People build many settlements of materials [...] |
Many settlements are built of materials [...] |
- A voz passiva é usada para enfatizar a ação em vez do agente.
- O agente pode ser tanto omitido quanto incluído depois do pést párticipou, introduzido pela partícula “ bái”.
- Os efeitos produzidos pela escolha da voz passiva incluem, por exemplo, não enfatizar muito o agente da ação.
- A voz ativa, por outro lado, tem o efeito oposto: chama a atenção para o agente da ação.
- Veja o apêndice líst óvirégiuler vãrbs ( página 200) para verificar o pést párticipou de verbos irregulares.
egzâmpol tchu
“They deserve our scrutiny; for the economy itself will die if our ecosystems collapse.”
( página 64; Speech – Part dois um)
“I am confident that nobody present here today will accuse me of selfishness if I ask to spend time, while I am still in good health, with my family, my friends and also with myself.”
( página. 66)
If + present simple (if-clause) / |
will + bare infinitive (main clause) / |
---|---|
If our ecosystems collapse, |
the economy itself will die |
will + bare infinitive (main clause) / |
If + present simple (if-clause) / |
The economy itself will die |
if our ecosystems collapse. |
• Orações condicionais do tipo 1 são usadas para expressar um resultado provável no futuro, desde que uma condição seja satisfeita.